En ny og bedre generation af elbil-batterier ser ud til at være tættere på end normalt antaget.
Toyota har været blandt de første til at love et faststofbatteri klar. Det vil ske omkring 2025. Men nu overhaler et ambitiøst kinesisk elbilmærke og vil begynde at levere en bil med det nye batteri i løbet af 2022. Formentlig bliver det kun til kunder i Kina i første omgang.
Men præstationerne er i hvert fald på papiret imponerende. Den nye ET7 luksussedan får i topudgaven et batteri på 150 kWh, og det rækker til 1.000 km, siger Nio.
Det er tilsyneladende målt efter den gamle, europæiske norm, NEDC. Efter dagens WLTP-standard svarer det formentlig til 750-800 km. ET7, som er en smule længere end Tesla Model S, fås med to andre batterier på hhv. 70 og 100 kWh. Disse to er af den normale litium-ion-type.
Faststofbatterier er en ny og lovende batteritype, som kan indeholde mere energi pr. kg/liter, og som kan oplades meget hurtigt. Dermed kan elbiler få større rækkevidde og/eller batterier, der fylder og vejer mindre.
Faststofbatterier er endnu ikke i kommerciel produktion til personbiler, men Daimler har lanceret teknologien i en bybus. I den er der syv batteripakker på tilsammen 441 kWh.
Nio er et ambitiøst og anderledes bilmærke. Bl.a. driver mærket et stort net af batteriskiftestationer i Kina, og der findes særlige Nio-lounges i stil med lufthavnslounges, hvor Nio-ejere kan holde pause og få en forfriskning.
Nio har blikket rettet mod Europa. Mærket har vist sine biler flere gange i elbil-landet Norge og vil til sommer begynde salget her. I første omgang gælder det den mellemstore SUV ES6.
Der er ingen oplysninger om Nios planer for Danmark, men hvis det går godt for mærket i Norge, er det nok kun et spørgsmål om tid, før Nio breder sig sydover.