Teslas flagskibe får nye skærme og vilde ydelser

Tesla Model S får snart en større opdatering, særligt med hel ny skærmindretning. Og et mærkeligt rat. Det gælder også Model X. Samtidig lanceres begge elbiler i ekstremt hurtige Plaid-versioner.

Tesla Model S i den kommende, ekstreme Plaid-version.
Nyt om biler

For første gang i Model S’ næsten ni års levetid får modellen en større opdatering – noget der svarer til andre mærkers facelift. Model S har tidligere fået nyt frontdesign og løbende forbedringer af software og hardware, men inden længe får kabinen en kraftig fornyelse.

Forandringen, som også gælder den noget nyere Model X, er til at få øje på. Førerpladsen er helt ændret og særligt skærmene er synlige fornyelser. Den hidtidige, lodretstående kæmpeskærm bliver erstattet af en 17 tommer-skærm på den flade led. Skærmen har høj opløsning (2.200 x 1.300), kan drejes mod enten fører- eller passagerplads og processorerne inde bag er blevet kraftigere.

Det gør skærmene bedre til at bruge til computerspil, fremhæver Tesla, og det må vel være fordi, det er en vigtig funktion.

Den forreste del af kabinen i Model S (og X) er totalfornyet. Den store midterskærm er 'lagt ned' og har fået højere opløsning. I modsætning til Model 3 har også den fornyede Model S en separat skærm foran rattet til vigtige føreroplysninger.
Den forreste del af kabinen i Model S (og X) er totalfornyet. Den store midterskærm er 'lagt ned' og har fået højere opløsning. I modsætning til Model 3 har også den fornyede Model S en separat skærm foran rattet til vigtige føreroplysninger. Bemærk rattet.

Mere nyttigt er nok et nyt, trezoners klimaanlæg med mulighed for bedre og mere komfortabel afkøling af kabinen. Og så kan bilerne fås med et musikanlæg med 22 højttalere, og mikrofonerne har fået aktiv støjreduktion.

Mærkeligt rat - og gode dørlommer

Ved bagsædet kommer der også en stor skærm – beregnet til film og spil.

For føreren kan det muligvis kræve tilvænning med det nye rat. Det er i hvert fald helt usædvanligt med den øverste del nærmest skåret af. Dermed ligner det noget fra en spillekonsol eller et Boeing-fly.

Ved bagsædet (her Model X) er der kommet en ganske stor skærm.
Ved bagsædet (her Model X) er der kommet en ganske stor skærm.

Til gengæld vil han eller hun umiddelbart blive glad for en anden fornyelse. Billederne viser, at der er kommet dørlommer i fordørene – noget der hidtil har manglet. De nye ser endda rimelig rummelige ud.

0-100 på 2 sekunder

Samtidig med kabinefornyelsen kommer både Model S og X i ekstremt hurtige Plaid-udgaver, Model S endda også som Plaid+. Plaid-udgaverne opnår via deres tre motorer og godt 1.000 hk 0-100-tider på under 2,1 sekunder.

Det er åbenbart vigtigt for Tesla at kunne tilbyde disse hysteriske præstationer i en familiebil, for Model S Plaid er medtaget i en 0-96 km/t.-tabel i Teslas årsberetning. Her kan man se, at den er verdens hurtigste, serieproducerede bil – lige foran Porsche 918 Spyder og 911 Turbo S.

Følg Motor på Instagram

Fornyelserne gælder også Model X, der gik i produktion i 2015.
Fornyelserne gælder også Model X, der gik i produktion i 2015.

De fornyede Model S og X kan forventeligt leveres i Danmark fra september, Plaid+ dog først allersidst på året. Den nye Model S Long Range er opgivet til 823.000 kr., mens Plaid koster 1.150.000 kr. og Plaid+ 1,4 mio. kr.

Teslas to topmodeller er tilsammen gået en del tilbage i salgstal de senere år. Tesla leverede globalt 57.000 S og X i 2020. I Danmark gjorde de to store biler det godt sidste år. Der blev indregistreret 248 Model S og 195 Model X.