Her er Audis første elektriske superbil, E-tron GT. Den er hurtig, men akkurat ikke så hurtig som søsterbilen Porsche Taycan. Og det ligner en koncernpolitisk beslutning mere end en teknisk, selv om forskellig aerodynamik kan spille ind.
Audi E-tron GT klarer 0-100 km/t. på respektable 4,1 sekunder, men det er lige 0,1 sekunder langsommere end Taycan uden Turbo. Og det hjælper heller ikke at vælge RS-udgaven af Audi’en, for selv om den er helt nede på 3,3 sekunder i sprintdisciplinen, vil Taycan Turbo klare manøvren på 3,2 sekunder. Og kan køre 10 km/t. hurtigere.
Æv bæv! Eller også er de kommende E-tron GT ret ligeglade med dens slags teoretiske værdier. Audi kalder da heller ikke bilen en sportsvogn, men en gran turismo – lidt hen ad en sportslig, men komfortabel rejsevogn.
Over 600 hk
Motorerne – der er en for og en bag – yder tilsammen 350 kW (476 hk) i standardudgaven og 440 kW (598 hk) for RS-modellen. Kortvarigt kan ydelsen boostes til hhv. 530 og 646 hk. Ved bagakslen sidder en gearkasse, der giver Audi’en totrins gear. Usædvanligt er også firehjulsstyring.
Indtil videre tilbydes kun én batteristørrelse, som er på 85 kWh brugbar energi og 93 kWh brutto. Det giver bilen en rækkevidde på op til 479 km (RS: 465 km). Opladningen kan ske lynhurtigt. Ligesom Porsche Taycan har E-Tron GT 800 volt strømsystem, så ladningen kan ske med op til 270 kW. Det fås ikke meget højere.
Den høje peak-effekt kan i bedste fald oversættes til 100 km (officiel) rækkevidde med fem minutters ladning. Om man så kan få 400 km på 20 minutter er nok tvivlsomt, men muligvis vil 15 minutter give 300 km. Audi siger ikke noget om det.
Vild motorlyd
Men Audi fortæller, at bilen har en ganske vild lyd. Elbilen udsender en elektronisk lyd, der virker som en blanding af et rumskib (som de siger i film), og af en voldsom maskine tilsat en smule industristøvsuger.
E-tron GT har den lovkrævede, udvendige lyd ved lav hastighed i en mere klangfuld udgave end krævet, men derudover kan man tilvælge den særlige sportslyd, som kan høres både i kabinen og udenfor.
Hjemmeladning kan ske med 11 kW. Som ekstraudstyr fås en dobbelt så kraftig lader. Bilen er født med ladeport i begge side.
Lynladning (DC) er dog kun mulig fra højre side. Det virker umiddelbart upraktisk, da dette stik sidder så langt værk fra førerdøren som overhovedet muligt, nemlig lige bag højre forhjul.
Audi kan kun forklare den placering med, at det er på siden ind mod fortovet – hvilket ikke lyder særlig logisk, da lyn- og hurtigladere som regel står ’frit’ på parkeringsarealer eller ved den ene ende af bilen.
5 meter lang - plads til 4+1
E-Tron GT er en stor bil. Den er fem meter lang 1,96 meter bred, men kun 1,41 meter høj. Trods den beskedne højde og den særdeles skrående taglinje og de store batteripakker i bunden, er der forbløffende god plads på bagsædet. To voksne sidder udmærket her, kan Motor bevidne. Og faktisk er der en (ukomfortabel) femte plads i midten.
Tricket er, at det store batteri har to firkantede ’huller’ lige der, hvor bagsædepassagererne har deres fødder.
En endnu mere praktisk udgave kommer formentlig i 2022. På spørgsmålet om, om der mon kommer en GT Sportback, svarer Audis talsmand, at det kan man ikke sige noget om, men at der er forskellige planer for bilens livscyklus. Det svar betyder ’ja’.
En sådan Sportback vil blive en semi-stationcar (eller shooting brake) helt i stil med den kommende Porsche Taycan Sport/Cross Turismo.
Ingen digitale spejle
På nogle punkter er E-tron GT mindre avanceret end den mere jordnære E-tron. GT’en kan ikke fås med de digitale sidespejle, som den almindelige E-tron tilbydes med. Det er ikke en mulighed på GT/Taycan-platformen, siger Audis specialister.
Og så ’nøjes’ E-tron GT med to skærme i kabinen, hvor E-tron har tre. Det er den tredje, lavtplacerede betjeningsskærm, der ikke er til stede i sportsvognen. Vi har ønsket en mere sportslig og førerorienteret opbygning, forklarer Audi.
Knap én mio. kr.
Audi E-Tron GT Quattro, der kan bestilles fra 18. februar og leveres fra maj, koster fra 930.00 kr.. Den heftige RS-udgave begynder ved 1.420.000 kr.
Selv om E-tron GT deler al den grundlæggende teknik med Porsche Taycan, bliver de to søstermodeller ikke bygget på samme fabrik. Audi har udvidet bygningerne på Audi Sport GmbH’s Böllinger Höfe-anlæg i Neckarsulm lidt nord for Stuttgart. Her bliver E-tron GT bygget side om side med Audis benzindrevne fyrtårn, R8.