Koreansk el-revolution: lynladning og tung trailer

Hyundai er klar med Ioniq 5, som bryder mange barrierer for opnåelige elbiler: Ekstrem hurtig ladning, rekordhøj påhængsvægt og fuldblods-præstationer. Og så ser elbilen også ud til at være gennemtænkt som bil i det hele taget.

Hyundai Ioniq 5 er en rummelig crossover i mellemklassen.
Nyt om biler

Sjældent, måske aldrig, har en elbil kunnet blive ladet så hurtigt op. På blot 18 minutter kan batteriet i den nye Hyundai Ioniq 5 under ideelle betingelser fyldes op fra 10 til 80 procent på 18 minutter. Porsche sagde oprindeligt, at Taycan (med større batteri) kunne klare sprintet fra 5 til 80 procent på 22½ minut.

Den særdeles hurtige ladning, som kræver at man møder en af de nye 350 kW-ladere, er en blandt flere bemærkelsesværdige egenskaber ved Ioniq 5.

Elbilen er en crossover i klasse med bl.a. VW ID.4, Skoda Enyaq og den kommende Nissan Ariya. Ioniq 5 er inden for nogle millimeter præcis lige så stor som Enyaq, men skiller sig ud ved den ekstrem store akselafstand på eksakt tre meter. Det er voldsomme 23 cm mere end ID.4/Enyaq.

Hyundai Ioniq 5 er på størrelse med VW ID.4, men har væsentlig større akselafstand.
Hyundai Ioniq 5 er på størrelse med VW ID.4, men har væsentlig større akselafstand. Dørgrebene er skjult i dørene, indtil de skal bruges. Så skydes de ud som hos Tesla og Jaguar-Land Rover.

Dimensionerne

Længde: 4,64 m
Bredde: 1,89 m
Højde: 1,61 m
Akselafstand: 3,00 m

Det bør give ekstra god kabineplads, hvilket Hyundai da også fremhæver, men indtil videre har Motor ikke haft mulighed for at sammenligne. Den store afstand mellem for- og baghjul kan muligvis betyde en noget større vendediameter.

Fladt gulv, masser af plads

Men pladsforholdene virker i hvert fald generøse bedømt ud fra billeder. Det helt flade gulv, også foran, giver god mulighed for at brede sig.

Den store midterkonsol mellem forsæderne kan, formentlig som ekstraudstyr, køres helt om til bagsædepassagererne. Dermed kan man stige ind gennem passagedøren og bevæge sig over til førersædet, hvis f.eks. førerdøren er blokeret.

Førerpladsen er lys og rummelig. Gulvet også foran er helt plant, og midterkonsollen kan skubbes bagud.
Førerpladsen er lys og rummelig. Gulvet også foran er helt plant, og midterkonsollen kan skubbes bagud - noget Renault i sin tid introducerede på Scénic.

Forsæderne kan lægges ned i sovestilling, og bagsædet kan - i de to dele – skydes frem eller tilbage.

Stort bagagerum bag, lille for

Bagagerummet er på samme størrelse som i VW ID.4 (531 liter), og dertil kommer et lille rum foran i 'motorrummet'.

Bagsædet virker til at have rigtig god plads. Det kan i to dele skubbes frem og tilbage.
Bagsædet virker til at have rigtig god plads. Det kan i to dele skubbes frem og tilbage. Hyundai lider ikke af læder-forskrækkelse som flere andre mærker med elbiler, men læderet er 'eco-behandlet'. 

Rækkevidde op til 480 km

Ioniq tilbydes med valg mellem to batteristørrelser, 58 kWh og 73 kWh. Det fremgår ikke, om tallene er det totale energiindhold eller den del, som bilisten har glæde af.

I hvert fald forventer Hyundai en officiel rækkevidde på op til 480 km med det store batteri. Vælger man de store 20 tommer-hjul ryger der 30 km af rækkevidden.

Førerpladsen har to store skærme til næsten alle funktioner. Desuden er der berøringsfølsomme knapper under midterskærmen.
Førerpladsen har to store skærme til næsten alle funktioner. Desuden er der berøringsfølsomme knapper under midterskærmen. Begge skærme er på 12 tommer.

Tophastigheden er begrænset til 185 km/t., og accelerationstiderne ligger mellem 5,2 og 8,5 sekunder. Ingen af udgaverne er altså langsomme.

Grundudgaverne har baghjulstræk og 125 kW (170 hk) med det lille batteri og 218 hk med det store batteri.

Ioniq 5 har sin ladeport i højre bagskærm. Bilen kan angiveligt lades med op til 350 kW. Den slags ladere er der ikke mange af, men de er på vej i større antal.
Ioniq 5 har sin ladeport i højre bagskærm. Bilen kan angiveligt lades med op til 350 kW. Den slags ladere er der ikke mange af, men de er på vej i større antal.

Modelprogram

RWD 170 hk 58 kWh 
RWD 218 hk 73 kWh
AWD 235 hk 58 kWh
AWD 306 hk 73 kWh
RWD: baghjulstræk, AWD: firehjulstræk

Med firehjulstræk (to motorer) stiger ydelsen til henholdsvis 173 kW (235 hk) og 225kw (306 hk), idet lille batteri og firehjulstræk kan kombineres – i modsætning til de fleste andre elbiler.

Lanceringen af Ioniq 5 er i Danmark planlagt til sommer. Der er ingen indikationer på pris.

1.600 kg på krogen

Ioniq 5 får mulighed for anhængertræk, og det forventes, at bilen må trække op til 1.600 kg. Hvor elegant trækkrogen fungerer, er indtil videre uvist. F.eks. om den betjenes semi- eller helelektrisk.

En anden usædvanlig funktion er, at man kan trække 240 volt ud af bilen, f.eks. til et stort lydanlæg eller elværktøj. 3,6 kW kan strømudtaget levere. Det er lige så meget som en husstands kraftigste strømstik med 16 ampere.

Ioniq 5 har en enorm akselafstand på 300 cm. Bilens design, i hvert fald i profil, er inspireret af Hyundais tidligere Pony-modeller.
Ioniq 5 har en enorm akselafstand på 300 cm. Bilens design, i hvert fald i profil, er inspireret af Hyundais tidligere Pony-modeller.

Ionity er bygget på Hyundai-Kias helt nye E-GMP-platform, som er baseret på 800 volt strømsystem. Det er det dobbelte af næsten alle andre. Trods de 800 volt kan bilen uden ekstraudstyr eller adapter lades ved de mere gængse 400 volt ladere.

Følg Motor på Instagram

Kia er også på trapperne med sin version med samme teknik. Også Kia’en, som er klar til efteråret, bliver en crossover.

Lanceringen af Ioniq 5 er i Danmark planlagt til sommer. Der er ingen indikationer på pris.

Fronten på Ioniq 5 er præget af de særlige 'pixel'-lygter og af en motorhjelm, der går hen over sidepanelerne.
Fronten på Ioniq 5 er præget af de særlige 'pixel'-lygter og af en motorhjelm, der går hen over sidepanelerne.