Skoda Fabia, tjekkernes udbredte minibil, er snart klar i en helt ny, fjerde generation.
Bilen præsenteres til foråret, bekræfter producenten nu forud for den planlagte danske lancering sidst på året. Samtidig frigives et mørkt profilbillede af nyheden.
Det afslører ikke så meget, ud over at taglinjen tager sig noget anderledes ud end hidtil – mere bløde i linjen, både for og bag. Det gælder også undersiden af rudekanten. Den nye virker mere elegant, uden der dog er tale om nogen revolution. Når man direkte sammenligner den nye (spionbillede af en svagt kamufleret prototype) og den gamle, er forskellen ret tydelig.
Helt ny teknik
En mindre revolution sker der derimod med teknikken. Fabia skifter til en ny platform som bl.a. VW Polo, Seat Ibiza og Skoda Kamiq har benyttet længere. MQB-A0-platformen giver bedre kabineplads end den nuværende teknik, og Skoda lover et endnu større bagagerum. 50 liter vokser det.
Den nye platform giver også Fabia adgang til den nyeste teknologi fra Volkswagen-gruppens små biler. Det gælder bl.a. sikkerhedssystemer og infotainment inklusive opkoblingsmuligheder.
Når det gælder motorer, holder Fabia fast i det traditionelle. Skoda siger, at bilen tilbydes med Volkswagens benzindrevne EVO-motorer. Der står ikke ’kun’, men det skal nok forstås sådan. Det vil sige, at dieseludgaven udgår, og at der hverken kommer en rent elektrisk udgave eller en plugin-hybrid.
Ingen af delene er overraskende. Diesel er ved at uddø i miniklassen (VW Polo og T-Cross fås f.eks. ikke med diesel), og platformen er ikke udviklet til elektrificering – knap nok mildhybrid.
Kun femdørs - i første omgang?
Skoda viser i første omgang kun den femdørs, men en stationcar burde ifølge traditionen også komme, selv om Skoda kan mene, at mini-SUV’en Kamiq varetager den rolle. Den er dog noget dyrere og har ikke sammen praktiske bagagerum. Både Seat og Renault har sagt farvel til stationcars i klassen.
I Danmark udgør Combi to ud af tre solgte Fabia, men det er ikke i sig selv nok til, at Skoda vil udvikle en ny variant.
Med 3.000 indregistreringer i alt i Danmark sidste år indtog Fabia trods sin alder en 18.-plads over de mest solgte biler.