Der kommer en ny Toyota Aygo. Og den bliver en frækt udseende crossover. Så meget kan man udlede ud fra konceptbilen Aygo X Prologue, som Toyota viser nu.
Hvornår vi ser bilen på gaden, siger Toyota ikke noget om. Men det kunne blive sidst i 2021 eller i foråret 2022. Det ved vi mere om, når den rigtige vises, formentlig efter sommerferien.
Allerede den nuværende Aygo har et markant design, og der bliver åbenbart skruet endnu mere op i næste, tredje generation.
- Kravet til designerne var at se på det med helt friske øjne og definere og forestille sig, hvordan A-segmentet vil se ud i fremtiden for at kunne opfylde behovet og ønskerne hos kunder over hele Europa. Her har danske kunders ønsker og behov spillet en meget vigtig rolle, lyder det fra Toyota.
Toyotas designere, som har base i Nice, Frankrig, skulle også genopfinde beviset på, at bilmodeller, der traditionelt kaldes ’økonomiske indstigningsmodeller’, fortsat kan føre sig frem med et design, der skiller sig ud fra mængden.
Klar crossoverstil
Med Aygo X Prologue (X’et udtales ’cross’) viser Toyota, at den nye mikro designmæssigt trækkes hen mod de stadig mere populære crossovers.
Det er småt med oplysninger om produktionsmodellen, men Toyota har tidligere fortalt til Motor, at den skal dele platform med den større Yaris og den endnu større Yaris Cross.
Den nye mikrobil vil af økonomiske årsager ikke få Toyotas kendte hybridteknik. I stedet kommer den som traditionel benzinbil. Men noget tyder på, at Toyota overvejer at introducere den som rendyrket elbil senere.
Deler teknik med Yaris
For at sikre at produktionen bliver tilpas stor til, at prisen kan holdes nede i lejet omkring de 100.000 kr., benytter Toyota en del fælles teknik i både den nye mikrobil og den nuværende Toyota Yaris foruden den kommende Yaris Cross.
Den fælles teknikbank sikrer, at det stadig vil være rentabelt for Toyota at producere biler i den helt billige klasse. En udfordring, der har fået andre producenter til at forlade denne bilklasse. Toyota regner med, at de tre modeller under et skal bygges i omkring halv million eksemplarer årligt.
Den nuværende Aygo er blevet bygget sammen med de næsten identiske Citroën C1 og Peugeot 108. Hvad der sker med de to franske modeller er uvist. Stellantis-koncernen har været tavs længe. Citroëns daværende administrerende direktør, Linda Jackson, sagde i slutningen af 2018, at bilklassen vil ændre sig.
- Vi overvejer, hvad disse kunder vil have. De fleste kører i byen, så de vil have en elektrisk bil. Men er det denne størrelse bil eller måske en anden type, sagde hun.
Forsyningen af C1 og 108 fra fabrikken, som Toyota ejer, slutter formentlig til nytår. Og Peugeot og Citroën har ikke en eventuel afløser klar foreløbig.
En oplagt mulighed er opstået efter fusionen med Fiat, der står stærkt i de små klasser og netop har lanceret en ny elbilplatform, som Fiat 500 har fået først.