Her er BMW i4 – og den er ikke spor genert. For første gangs viser BMW den færdige udgave af den rent elektriske i4, og den har bevaret den gevaldige grill og store selvtillid, som konceptbilen med samme navn advarede verden om for et år siden.
Den særdeles store grill sidder endda på en elbil, som ikke har det store behov for en traditionel grill til at lukke luft ind.
i4 er, som navnet antyder, en ren elbil, og bliver den fjerde af slagsen efter i3, iX3 og iX.
Baseret på kommende Gran Coupé
Hvis i4 ikke havde været elektrisk, ville den have heddet 4-serie Gran Coupé, for bilen hører til i 3- og 4-serien, og den har et lavt, coupéformet, firedørs karrosseri. En Gran Coupé med samme karrosseri, men med benzin og dieselmotorer kommer også inden længe.
BMWs strategi er nemlig indtil videre at tilbyde samme bil med valg mellem el, plugin-hybrid, benzin og diesel. Indtil videre i hvert fald. Allerede den nye iX, som kommer på markedet kort før i4, er baseret på en ren elbil-arkitektur og får ingen søskende med forbrændingsmotor.
Om der også kommer en ren elbil i selve 3-serien, har BMW ikke sagt noget om.
Se her forskellen - og ligheden - mellem konceptbilen og den færdige udgave. Nummerpladens placering på produktionsmodellen har været et mysterium. Det ser ud til, at den svæver ud fra midten.
Ved præsentationen af den færdige bil løfter BMW også sløret for elbilens kerne-præstation, rækkevidden. Og den er flot. 590 km kan i4 køre på en opladning ifølge det officielle tal. Vi får også at vide, at 0-100 km/t. klares på blot ca. fire sekunder.
Klar sidst på året
Det er det samme som den nye, benzindrevne M4 Competition Coupé med 510 hk (3,9 sekunder). Ydelsen i de to varianter er da også omtrent den samme: Elbilen yder 530 hk.
BMW i4 er klar i Danmark sidst på året til endnu ukendt pris.