Mens flere og flere bilproducenter ikke længere vil være med blandt de allerbilligste biler, så holder Toyota fast. Inden længe er mærket klar med en helt ny mikro, som skal erstatte den populære Aygo, der i flere år har været blandt de mest solgte bilmodeller i Danmark.
Den nye udgave er udviklet af Toyota selv og skal dele platform med den noget større Yaris, der netop har vundet titlen ’Car of the Year 2021’.
Den nye mikrobil vil ikke blive forsynet med Toyotas kendte hybridteknik. I stedet vil den i første omgang kun dukke op som en traditionel benzinbil. Men noget tyder på, at Toyota også overvejer at introducere den som rendyrket elbil senere.
Toyota siger dog, at brug af elbil-teknik i denne bilklasse vil gøre bilen betydeligt dyrere, og det er den udfordring der gør, at Toyota endnu ikke kan melde ud, om den nye Aygo kommer som elbil eller ej.
Skal produceres i store styktal
For at sikre at produktionen bliver tilpas stor til, at prisen kan holdes nede i lejet omkring de 100.000 kr., benytter Toyota en del fælles teknik i både den nye mikrobil og den nuværende Toyota Yaris foruden den kommende Yaris Cross.
Den fælles teknikbank sikrer, at det stadig vil være rentabelt for Toyota at producere biler i den helt billige klasse. En udfordring, der har fået andre producenter til at forlade denne bilklasse.
Toyota oplyser, at når man regner de tre modeller under et, vil selskabet i alt producere i omegnen af en halv million biler i året.
Produktionstallet for den nuværende Aygo har været tilpas stort gennem samproduktionen med Citroën C1 og Peugeot 108 på samme fabrik. Det samarbejde er nu ophørt, og den nye mikrobil vil således formentlig kun dukke op som en Toyota.
Navn er ukendt
Der er endnu ikke nogen officielle billeder af den nye mikrobil, men Toyota har løftet en lille flig af designet ved at frigive en række detaljer fra bilen.
En egentlig præsentation af det, der kunne være den nye Aygo, må derfor vente til senere på året, formentlig lige på den anden side af sommerferien.
Ved den tid får vi også klarhed om, hvorvidt navnet fortsat vil være Aygo, eller om det japanske bilmærke har et nyt navn i ærmet.
Slut med C1 og 108
Når produktionen af de nuværende trillinger slutter i løbet af i år, er det farvel til Citroën C1 og Peugeot 108. Om – og i givet fald hvordan og hvornår - de franske mærker vil lancere efterfølgere for deres mikroer er helt uvist for offentligheden. Måske også for de franske mærker selv.
Men det nye ægteskab med småbilsspecialisten Fiat har givet helt nye muligheder for knowhow og storskalaproduktion. Fiat Panda er en ældre sag på ni år, så Fiat bør være langt fremme med en plan for en afløser i mikroklassen.
Den nye Fiat 500 Electric kunne være en anden basis, hvis Peugeot-Citroën vælger elvejen i mikroklassen.