Prisen på at anskaffe sig en ny elbil får et pænt hak nedad, når Renaults discountmærke Dacia lancerer sin lille Spring.
129.000 kr. koster billigste variant. Udstyr er der ikke meget af, men bilen har dog nødbremse, en syvtommer skærm og manuel aircondition. Tagbøjler og elruder er også med i startprisen.
’Luksusmodellen’ til 140.000 kr. har også integration til smartphone (som skal bruges til navigation), bakkamera/baksensor og – lidt besynderligt – reservehjul. Metallak er også med i merprisen. Dacia siger ikke noget om varmepumpe, som øger rækkevidden på kolde dage, så det har bilen nok ikke.
Til denne Comfort Plus er der mulighed for at tilkøbe hurtigladning. Det koster 5.000 kr. at kunne DC-lade. Dermed når prisen op på 145.000 kr.
Det sker ganske vist kun med 30 kW, men batteriet er også kun på 27 kWh. Almindelig ladning sker med én fase, dvs. 3,7 kW – med mindre man kan finde en lader med 32 ampere. Så stiger tallet til 7,4 kW.
Den officielle rækkevidde er 230 km, formentlig fint for de fleste, da Spring lægger op til at være til nærtransport og/eller bil nr. to. Motorydelsen lægger heller ikke op til det vilde - motoren yder kun 33 kW (44 hk).
Vigtig konkurrent er udgået
Spring er i mikroklassen med en længde på knap 3,70 meter og en bredde på 1,77 meter, men da den er halvhøj, ser pladsen ud til at være fornuftig. Bagagerummet er med 290 liter i hvert fald noget større end normalt for mikroklassen.
Med sin pris på 145.000 kr. ligger Spring pænt under den ellers billigste, Seat Mii. Den koster for tiden 160.000 kr. og mangler nødbremse. VW Up stod på seneste prisliste til 180.000 kr., men den er udgået af det danske program og kommer formentlig ikke tilbage.
Dacia Spring kan bestilles fra midt i april, og leveringen begynder efter planen til september.