Peugeot sætter strøm til ny 308

Peugeot 308 kommer til efteråret i en helt ny generation og bliver samtidig første model med det nye løve-logo i fronten. Der bliver i vanlig stil valg mellem benzin, diesel og plugin-hybrid – samt senere kun med el.

Peugeot 308 får en iøjnefaldende grill. Her er det plugin-hybriden.
Nyt om biler

Længere, bredere og lavere - og nu også som plugin-hybrid. Peugeot viser her den helt nye 308, der er vokset i forhold til forgængeren og tilbydes med benzin, diesel og som plugin-hybrid.

Udvendigt er linjerne blevet skarpt optrukne, og både for og bag er avancerede LED-lygter med til at give bilen et markant design.

Peugeot har for nyligt ændret sit logo til blot at være hovedet af en stiliseret løve, og den nye 308 bliver første bil med det nye logo i fronten. Det har været nødvendigt at ændre en del på designet for at få plads til det nye logo i kølergitteret, og bl.a. har man måttet flytte nummerpladen længere ned på fronten.

Tredje generation af Peugeot 308 vokser på alle ledder. Den nuværende var ellers også pænt stor, særligt stationcaren.
Tredje generation af Peugeot 308 vokser på alle ledder. Den nuværende var ellers også pænt stor, særligt stationcaren.

Men resultatet ser fint ud, og fastholder det særlige kendetegn, som også findes på de øvrige nye modeller fra Peugeot.

Ny generation af i-cockpit

Førerpladsen er bygget op i traditionel Peugeot-stil med et lille og lavt rat, hvor man ser instrumenthuset hen over rattet. Det nye i-cockpit, som er Peugeots navn for et digitalt instrumenthus, er nu på 10 tommer og har fået flere muligheder for at vise spændende 3D-layout. Den processor, der styrer grafikken, skal være blevet væsentlig hurtigere.

I midten af instrumentbordet er der en 12-tommer skærm for oven, hvorfra de fleste af bilens funktioner kan styres. Under den er der en række knapper, der åbner de enkelte temaer i menuen såsom f.eks. klimaanlæg, musikanlæg og navigation.

Under den store skærm er der endnu en skærm, hvorfra man også har mulighed for at styre bilens funktioner via programmerbare hurtigtaster.

308 får en ny generation af i-Cockpit. Desuden kommer der en tredje, lille skærm nederst i midterkonsollen.
308 får en ny generation af i-Cockpit. Desuden kommer der en tredje, lille skærm nederst i midterkonsollen.

Kommer med opladning

Når den nye 308 dukker op ud på efteråret, bliver det i første omgang kun med benzin- og dieselmotorer med 110 og 130 hk samt i to plugin-hybrid-udgaver med henholdsvis 180 og 225 hk.

Plugin-hybriderne vil have et batteri på 14 kWh, hvilket giver en rækkevidde på el på op til 60 km. De kan oplades med en enkelt fase med op til 3,7 kW, hvilket giver en opladningstid på knap fire timer.

Til at begynde med er det udelukkende en femdørs hatchback, der er på programmet, men ifølge Peugeot er der også en spændende 308 stationcar – en såkaldt SW – på vej. Hvornår den kommer er endnu uklart.

Derudover ligger det også fast, at Peugeot 308 også vil komme som en dedikeret elbil. Hvornår det sker, er endnu uklart.

Den nye generation af 308 bliver 11 cm længere end forgængeren. Akselstanden vokser også betragteligt.delen placeret som en forøgelse af akselafstanden.
Den nye generation af 308 bliver 11 cm længere end forgængeren. Akselstanden vokser også betragteligt.

Lavere og længere end forgængeren

Den nye generation af 308 bliver 11 cm længere end forgængeren, og heraf er halvdelen placeret som en forøgelse af akselafstanden. Det betyder ifølge Peugeot væsentlig forbedret benplads ved bagsædet. Resten af den øgede længde er brugt fortil for at sikre en bedre kollisionssikkerhed, og dermed er bagagerummet ikke vokset i denne omgang.

Højden er reduceret med to cm, men da man samtidig har sænket siddepositionen tilsvarende, er loftshøjden efter sigende bevaret. Ifølge Peugeot er vindmodstanden reduceret betydeligt, og luftmodstandskoefficienten er nu nede på 0,28 mod 0,30 i forgængeren.

Kommer med masser af udstyr

På sikkerhedsområdet er den nye Peugeot opgraderet betydeligt med bl.a. en ny og mere avanceret fartpilot, der kan hjælpe med at skifte vognbane og indstille farten til de gældende fartgrænser. Derudover kan bilen advare, hvis man er på vej mod ensretningen, kører forbi et stopskilt, eller hvis man er ved at overhale, hvor det er forbudt.

Peugeot 308 kommer også som stationcar. Peugeot siger ikke hvornår, men det bliver nok kort efter den femdørs.
Peugeot 308 kommer også som stationcar. Peugeot siger ikke hvornår, men det bliver nok kort efter den femdørs. Som nu bliver den næste 308 SW en stor bil ud fra spionbilledet at dømme.  Foto: Automedia

Kameraerne for og bag er blevet bedre, og som noget nyt er der tilføjet en selvrensende funktion, så billedet altid står skarpt.

På komfortsiden er der som noget nyt kommet varme i rat og forrude, ligesom et nyt Focal-musikanlæg med 10 højttalere og i alt 690 watt fås som ekstraudstyr.

Vi kender endnu ikke priser eller præcist lanceringstidspunkt i Danmark.

308 er første Peugeot med det nye logo. Alle billeder her viser plugin-hybriden. Det er uvist, om versioner med forbrændingsmotor ser anderledes ud.
308 er første Peugeot med det nye logo. Alle billeder her viser plugin-hybriden. Det er uvist, om versioner med forbrændingsmotor ser anderledes ud.

Se alle Motors biltest