Ladestationer kun for Porsche-ejere vil de kommende år skyde op langs vigtige europæiske rejseruter og motorveje. Dermed skal det blive mere behageligt og med høj sikkerhed for at kunne lynlade, når man kører i de dyre tyske sportsvogne
Den ambition fremlagde Porsche-chef Oliver Blume på Volkswagen Groups ’Power Day’, der ridsede bilgruppens elektriske fremtid op.
Porsche siger ikke, hvor mange Porsche-stationer, der vil komme eller hvornår, da planlægningen er på et tidligt stadie. Men stationerne skal supplere dem fra Ionity, som Porsche er medejer af, og der vil være mellem 6 og 12 ladere pr. station. Deres high performance chargers, HPC, skal kunne give minimum 350 kW.
Kinesisk inspiration?
Et eksklusivt netværk kan minde om det, Tesla har bygget op, men Porsche har formentlig også ladet sig inspirere af kinesiske Nio, der i hjemlandet driver et større antal Nio-lounges i lufthavnsstil.
Mens Teslas lynladere-stationer er helt uden faciliteter, og Tesla-kørere derfor må sidde i bilen i dårligt vejr, bliver Porsche-stationerne overdækkede - som det kendes fra dagens servicestationer - og vil ikke mindst tilbyde en lille lounge med forfriskninger.
Porsches netværk bliver dog ikke tilnærmelsesvis så stort som Teslas eget, der nu omfatter ca. 550 ladestationer i Europa.
Ionity skal udbygges
Men dertil kommer Ionity-stationerne, der i princippet er åbne for alle. De skal forbedres, kunne Porsche-chefen fortælle. Nogle eller mange vil få overdækning, de mest travle skal have flere ladere, og det samlede antal stationer udvides, så det snart kommer op på 500-600.
Ionity går også nu ind i flere lande. Det drejer sig i første omgang om Portugal, Polen, Estland og Letland.