Ladestationer kun for Porsche-ejere vil de kommende år skyde op langs vigtige europæiske rejseruter og motorveje. Dermed skal det blive mere behageligt og med høj sikkerhed for at kunne lynlade, når man kører i de dyre tyske sportsvogne
Den ambition fremlagde Porsche-chef Oliver Blume på Volkswagen Groups ’Power Day’, der ridsede bilgruppens elektriske fremtid op.
Porsche siger ikke, hvor mange Porsche-stationer, der vil komme eller hvornår, da planlægningen er på et tidligt stadie. Men stationerne skal supplere dem fra Ionity, som Porsche er medejer af, og der vil være mellem 6 og 12 ladere pr. station. Deres high performance chargers, HPC, skal kunne give minimum 350 kW.
![Princippet i Porsches kommende ladestationer er, at det skal være nemt at parkere ved laderne (som kan aktiveres på afstand), der skal være opholdsrum med forfriskninger og stationsområderne skal være overdækkede.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Porsche-Highperformance-charging.jpg?itok=Lfz85P_D)
Kinesisk inspiration?
Et eksklusivt netværk kan minde om det, Tesla har bygget op, men Porsche har formentlig også ladet sig inspirere af kinesiske Nio, der i hjemlandet driver et større antal Nio-lounges i lufthavnsstil.
Mens Teslas lynladere-stationer er helt uden faciliteter, og Tesla-kørere derfor må sidde i bilen i dårligt vejr, bliver Porsche-stationerne overdækkede - som det kendes fra dagens servicestationer - og vil ikke mindst tilbyde en lille lounge med forfriskninger.
Porsches netværk bliver dog ikke tilnærmelsesvis så stort som Teslas eget, der nu omfatter ca. 550 ladestationer i Europa.
![Kinesiske Nio driver i hjemlandet en række lounges.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Nio-lounge-2.jpg?itok=aC6TU2Dd)
Ionity skal udbygges
Men dertil kommer Ionity-stationerne, der i princippet er åbne for alle. De skal forbedres, kunne Porsche-chefen fortælle. Nogle eller mange vil få overdækning, de mest travle skal have flere ladere, og det samlede antal stationer udvides, så det snart kommer op på 500-600.
Ionity går også nu ind i flere lande. Det drejer sig i første omgang om Portugal, Polen, Estland og Letland.
![Porsche-chef Oliver Blume vil opbygge et net af dedikerede Porsche-stationer til elektriske biler.](/sites/default/files/styles/ckeditor_textwidth_small/public/inline-images/Blume.jpg?itok=vIBLaFX3)