Solid opdatering af danskerfavorit

Nissan Qashqai kommer til sommer i en helt ny generation. Et tidligt eksemplar af den populære crossover har været på besøg i Danmark, og Motor har foretaget en kviktest af bilen. Se alle fornyelserne her.

Nissan Qashqai er vokset en smule på alle ledder i generation 3.
Nyt om biler

I tidligere tider, altså før næsten alt drejede sig om elektriske biler, ville denne nye Nissan Qashqai være en af årets største nyheder – det er trods alt en af Danmarks mest solgte biler og grundlæggeren af den moderne crossover-klasse.

Men nu er det som om, de mange rent elektriske biler, bl.a. Qashqais elektriske fætter Ariya, kører med opmærksomheden. Alligevel er tredje generation Qashqai en spændende og relevant nyhed, kan Motor konstatere efter at have mødt – men ikke kørt i – den nye udgave.

Revolutioner er der nok kun en af, og den vender vi tilbage til, men bilen er gennemgribende fornyet og forbedret i sin helhed og i detaljerne – lidt som når en VW Golf afløser den forrige: alt er bare blevet lidt bedre. Det er faktisk rigtig godt nyt for en bil, hvor der ellers har været skåret nogle hjørner for at holde prisen nede.

Nissan Qashqai er genkendelig som en Qashqai, men er strammet en del op i frontdesignet.
Nissan Qashqai er genkendelig som en Qashqai, men er strammet en del op i frontdesignet. Taget fås i kontrastfarve.

Den nye Qashqai bevarer nogenlunde sin størrelse, men får dog øget akselafstanden to cm takket være overgangen til en ny Renault-Nissan-platform kaldet CMF-C. Også bredden er vokset til gavn for albuepladsen, og bilen er – modsat den generelle tendens – blevet en smule højere.

Mange fornyelser

Her er nogle af de fornyelser og forbedringer, Motor kunne registrere efter en time med bilen:

  • Førerpladsen er helt ny med en større midterskærm og – særlig fint – et fuldt digitalt og justerbart instrumenthus. Betjening af klimaanlæg mm. er bevaret som traditionelle knapper.
  • Mulighed for stort, ægte headup-display.
  • Den oplevede kvalitet og det visuelle udtryk af materialerne i kabinen har fået et stort løft.
  • Gearvælgeren er nu elektronisk styret. Går dermed selv i ’P’.
  • Forsæderne er større og med bedre støtte og mulighed for massage. Længdejustering øget.
  • Betjeningen af sædevarmen sker med elektroniske knapper og ikke de gammeldags vippekontakter. Og der er varme i rattet.
  • Bagsædepladsen er blevet noget bedre.
  • Bagdørene åbner næsten til 90 grader. Det giver dejlig nem adgang.
  • Der er kommet friskluftdyser ved bagsædet – standard i alle udgaver.
  • Bagklappen fås nu elbetjent. Hastigheden er fornuftig.
  • Bagagerummet er større og dybere, og der er kortere at række ind over kofangeren.
  • Alle lygter er med LED.
  • Sprinklerdyserne er flyttet op på viskerarmene – mindre spild og mere præcis dosering.
  • Bilen er online via en Nissan-app.
    Særligt bagtil er fornyelsen tydelig. Og bagklappen fås nu md elbetjening.
    Særligt bagtil er fornyelsen tydelig. Og bagklappen fås nu md elbetjening.

     

Ingen diesel, snart serie-hybrid

Som Motor tidligere har beskrevet, er det helt slut med diesel, og motorprogrammet udgøres af 1.3-benzinere med mildhybrid-teknik og enten 138 eller 158 hk. Ud over sekstrins manuelt gear tilbydes trinløst variabelt automatgear.

Firehjulstræk er stadig en mulighed, om end efterspørgslen i Danmark i nyere tid har været ekstrem lav. Største påhængsvægt er 1.800 kg, formentlig i de firehjulstrukne udgaver.

Få FDMs nyhedsbreve

Bagdørene åbner næsten vinkelret på karrosseriet. Det er usædvanligt og giver bedre adgang.
Bagdørene åbner næsten vinkelret på karrosseriet. Det er usædvanligt og giver bedre adgang.

Senere, i begyndelsen af 2022, kommer den revolution, vi antydede. Det er den særlige E-Power-version, som er en seriehybrid: En elmotor trækker altid bilen, men strømmen kommer ikke fra et stort batteri, men fra en benzin-generator.

Syvpersoners X-Trail i 2022

Den forlængede, syvpersoners Qashqai+2 udgik ved skiftet fra første til anden generation i 2012-2013 og kommer ikke tilbage. I stedet har Nissan tilbudt den syvpersoners X-Trail til en lav merpris. X-Trail kommer i en helt ny generation i begyndelsen af 2022 – ifølge Motors oplysninger i form af en noget større bil, der vil skille sig mere ud fra Qashqai.  

Den nye Qashqai skal som den nuværende fremstilles i Sunderland, England. Produktionen af den gamle model slutter i løbet af april.

Qashqai III ventes til Danmark hen over sommeren, men marketingchef hos Nissan Nordic Danmark, Steffen Nederby Høj, kan endnu ikke fortælle noget om priserne. Kun kan han sige, at priserne skal være, så Qashqai stadig vil tillokke mange danskere, men at nyheden næppe bliver lige så billig som dagens model.

 

Priserne på den nye Qashqai vil nok blive en smule højere end for den nuværende, siger marketingchef hos Nissan i Danmark, Stefen Nederby Høj.
Priserne på den nye Qashqai vil nok blive en smule højere end for den nuværende, siger marketingchef hos Nissan i Danmark, Steffen Nederby Høj.