Audi lover over 700 km med luksus-elbiler

Endnu en helt ny generation af elbiler er på vej fra Audi. I luksusklassen vil mærket lancere mindst to nye modeller, A6 E-tron og Q6 E-tron. I første generation kan de klare over 700 km på en opladning.

Audi A6 E-tron er en stor elektrisk sedan-coupé, der er klar i begyndelsen af 2023.
Nyt om biler

Nye modeller i hobetal er ved at stille op på startstregen til 2020’ernes elbilrace. Audi varmer op til næste bølge af elektriske biler ud over de tre, allerede lancerede modelfamilier.

På Shanghai-udstillingen tager Audi hul på næste generation luksus-elbil i form af A6 E-tron.

Den vises som en konceptbil, der ligner den færdige bil 95 procent. Trods navnet A6 ligner den i proportioner og grunddesign dagens A7, idet A6 E-tron er en stor coupe-sedan, hos Audi kaldet Sportback.

Audi A6 E-tron ses her som koncept-udgave, men den færdige bil vil ligne 95 procent.
Audi A6 E-tron ses her som koncept-udgave, men den færdige bil vil ligne 95 procent. 

Fem meter lang, +700 km rækkevidde

A6 E-tron er en meget stor bil, 4,96 meter, og der loves særdeles stor rækkevidde. Over 700 km vil produktionsudgaven kunne klare i kraft af et batteri på omkring 100 kWh. Og i bilens levetid kan det tal blive endnu højere. Volkswagen-gruppen er sammen med svenske Northvolt klar med en nye generation battericeller fra 2024, og de celler vil kunne bruges i A6’eren.

Lynladningen kan ske lynhurtigt med den rette lader: På 10 minutter kan der føjes 300 km rækkevidde til. På mindre end 25 minutter kan den oplades fra 5 til 80 procent.

A6 E-tron burde egentlig hedde A7, for den kommende elbil minder i proportioner og stil meget om dagens benzindrevne A7. Størrelsen er også ca. den samme.
A6 E-tron burde egentlig hedde A7, for den kommende elbil minder i proportioner og stil meget om dagens benzindrevne A7. Størrelsen er også ca. den samme. Det er muligt at få bilen med ladeport i begge sider - begge sidder i bagskærmen.

Q6 E-tron kommer først

A6 E-tron går i produktion i begyndelsen af 2023, men inden da kommer der yderligere en Audi med samme teknik: Q6 E-tron.

Det er en SUV, der formentlig får udvendige dimensioner som dagens Q5. Q6 vil komme ud til kunder i slutningen af 2022, men vises i færdig form allerede i efteråret 2021.

Audi A6 E-tron er en femdørs Sportback-model. Baglygte-båndet på konceptbilen kommer muligvis ikke til at se lige sådan ud på den færdige bil, men Audi eksperimenterer meget med avanceret lygtedesign, blev med OLED-teknologi.
Audi A6 E-tron er en femdørs Sportback-model. Baglygte-båndet på konceptbilen kommer muligvis ikke til at se lige sådan ud på den færdige bil, men Audi eksperimenterer meget med avanceret lygtedesign, blev med OLED-teknologi.

Helt ny Audi-Porsche-platform

Både A6 E-tron og Q6 E-tron bygges på samme, nye platform udviklet sammen med Porsche. PPE kaldes den, Premium Platform Electric. Den er beregnet til biler på A6-størrelse og opefter, altså også helt store modeller, der svarer til dagens Q7 og A8.

PPE-platformen benytter 800 volt strømsystem, lige som den J1-platform som bruges til E-Tron GT og Porsche Taycan. Det giver basis for den helt hurtige ladning med op til 270 kW.

A6 E-tron får i den foreløbige topudgave to motorer og dermed firehjulstræk samt en ydelse på 475 hestekræfter (350 kW) og 800 newtonmeter. Versioner med kun baghjulstræk og mindre ydelse kommer også, og Audi siger, at endnu højere ydelse vil være muligt.

Få FDMs nyhedsbreve

Afviserblinket kan projicere symboler ned på vejbanen til gavn for bløde trafikanter.
Afviserblinket kan projicere symboler ned på vejbanen, særligt til gavn for bløde trafikanter.

Audi A6 fortsætter 

Selv om Audi nu lancerer en fuldelektrisk A6, vil der også i fremtiden komme en ny A6 uden ’E-tron’ og med forbrændingsmotorer, fortæller Audi til Motor. Det vil ske på en helt anden platform.

En Q6 findes ikke i dag i Audis modelprogram, og der kommer heller ikke en benzin- eller dieseldrevet Q6, siger Audi.

Nyheden får navnet A6 E-tron, selv om den mere logisk skulle have heddet A7 E-tron. Dagens A6 er stadig ung, men på et tidspunkt kommer der en ny baseret på MLB-platformen, som benyttes til biler med forbrændingsmotor.
Nyheden får navnet A6 E-tron, selv om den mere logisk skulle have heddet A7 E-tron. Dagens A6 er stadig ung, men på et tidspunkt kommer der en ny baseret på MLB-platformen, som benyttes til biler med forbrændingsmotor.