Polo vil op på den høje hest

VWs traditionelle minibil får til efteråret et usædvanligt stort facelift. Teknologien tager et markant skridt fremad, mens motorerne er de velkendte benzindrevne. Men én ting låner den fra de elektriske ID.-biler.

VW Polo i den opdaterede 2022-udgave, her som R-Line.
Nyt om biler

Når en VW får en ansigtsløftning, hvad biler typisk gør midtvejs i deres livscyklus, er det som regel svært at se udefra. Designet finjusteres yderst forsigtigt, mens der bruges energi på teknikken.

Sådan er det bestemt ikke med faceliftet af VW Polo 6. Teknikken får ganske vist en omfattende opgradering, men denne gang er fornyelsen også til at få øje på udefra.

Det sker bl.a. ved at introducere to nye, ret selvstændige designlinjer, Style og R-Line, med selvstændigt udvendigt design. Også i kabinen er der forskelle. Desuden er der en grundudgave uden navn samt Life.

Den faceliftede VW Polo i Style-udførelse. Fronten er anderledes end på R-Line.
Den faceliftede VW Polo i Style-udførelse. Fronten er anderledes end på R-Line.

Lysende bånd på fronten

En synlig fornyelse er fronten, hvor Polo nu fås med det lysende bånd tværs over fronten, i samme stil som ID.3 og ID.4 samt f.eks. Arteon.

I kabinen bliver digitalt instrumenthus med otte tommer skærm standard, og i Style er skærmen oppe på 10,25 tommer.

Førerpladsen har fået en stor opgradering. Alle udgaver har digitalt instrumenthus, og her i Style er det på over 10 tommer. Style
Førerpladsen har fået en stor opgradering. Alle udgaver har digitalt instrumenthus, og her i Style er det på over 10 tommer. Styringen af klima m.m. sker fra et elektronisk panel under luftdyserne.

Desuden får Polo som standard eller ekstraudstyr et hav af assistent- og sikkerhedssystemer fra mærkets større modeller. Det gælder bl.a. adaptive matrix-forlygter og ’Travel Assist', som selv kan justere hastigheden efter f.eks. fartgrænser, kurver og rundkørsler.

Tre benzinmotorer at vælge imellem

Alle udgaver får almindelige LED-lygter overalt, opkobling bliver standard, og det samme gør centerairbag mellem forsæderne.

Elektrificering bliver der intet af her ved Polos midtvejs-opdatering. Bilen tilbydes i første omgang med tre velkendte benzinmotorer. Der bliver valg mellem grundmotoren på 80 hk samt de to turbomotorer på hhv. 95 og 110 hk. Alle er trecylindrede på 1,0 liter. Senere kommer bl.a. en GTI-udgave.

Se alle Motors biltest

Baglygterne er helt nye og todelte. De skal få bilen til at se bredere og lavere ud.
Baglygterne - er på R-Line - er helt nye og todelte. De skal få bilen til at se bredere og lavere ud. Fremtrædende udstødningsrør, der virkelig signalerer forbrændingsmotor, er åbenbart ikke gået helt af mode.

18 mio. solgt

Den fornyede Polo lader dog vente på sig. Først til oktober kan den leveres i Danmark.

VW Polo har en været en af Europas solide salgssucceser, siden lanceringen i 1975. 18 millioner styks er det blevet til fordelt på fem en halv generation. Den nuværende sjette udgave blev lanceret i 2017.

Polo var i 2020 krøbet ned til blot at ligge nr. seks i sin klasse i Danmark med ca. 3.500 indregistreringer.

Som på andre nye VW-modeller - og en del nye biler i det hele taget - står modelnavnet nu tydeligt midt på bagklappen.
Som på andre nye VW-modeller - og en del nye biler i det hele taget - står modelnavnet nu stolt og tydeligt midt på bagklappen.