Elbiler fås snart også som de ekstremt rummelige ’Postmand Per’-biler. Adskillige mærker er ved at lancere de praktiske alt-mulig-biler i eldrevne udgaver, dog oftest med varevognsudgaverne i fokus.
Mercedes-Benz er næst i rækken. Mærket viser nu en forløber for EQT – og dens brændstofdrevne pendant, T-klassen.
Det sker med hjælp fra Renault, idet EQT/T-klassen er baseret på den nye Renault Kangoo.
Men selv med den kantede bils designmæssige begrænsninger er det lykkedes Mercedes-Benz at give EQT sit helt eget udtryk, i hvert fald i konceptudgaven. I kabinen er Mercedes-modellen også unik med Mercedes-skærme og mærkets særlige MBUX-brugerinterface.
EQT, som lanceres i 2022, kommer både i en standard-størrelse og i en forlænget udgave og som passagerbil og varevogn.
775 liter bagage
Bagagerummet er på overdådige 775 liter med fem sæder og op til 3.500 liter med bagsæder og passagersæde foldet ned. I denne opstilling er der plads til genstande på 2,70 meter, og selv med passagersædet og to tredjedel af bagsædet i brug, kan der stå to cykler i bilen, viser en Renault-demonstration.
Den lange tidshorisont og brugen af ’Concept’-betegnelsen betyder, at Mercedes kan afholde sig fra at opgive tekniske specifikationer - herunder rækkevidden. Heller ikke Renault giver fakta om Kangoo E-Tech, som ligeledes kommer i 2022.
Hos Renault, og formentlig også hos Mercedes-Benz, bliver der desuden valg mellem 1.3-benzinmotoren med 100 eller 130 hk samt 1.5 diesel med 75, 95 og 115 hk.
T-klassen/EQT kommer til at afløse Citan, som er baseret på Renault Kangoo i den udgående generation..