Efter tre generationer Fabia og 4,5 millioner eksemplarer gør Skoda klar til et stort spring fremad med fjerde udgave.
Både designmæssigt og teknisk er der tale om en markant fornyelse. Stilen ligger tæt på øvrige nye Skodaer med skarpe linjer og kanter, og fronten præges af en større grill, der ifølge Skoda designchef skal minde om et bredt smil.
Det tekniske fundament og bilens teknologier skifter til den platform, som VW Polo og Seat Arona fik som de første i 2017.
11 cm længere
Fabia får tilmed en version, der er strakt en smule, så den nye Fabia vokser 10 cm i akselafstand, samtidig med at længden øges 11 cm – nu fem cm længere end Polo. I bredden lægger Fabia sig ud med tre cm.
Det betyder med stor sandsynlighed bedre bagsædeplads end i den nuværende udgave, og i hvert fald vokser bagagerummet markant – fra 330 til 380 liter.
Skoda Fabia teknik
Længde: 4,11 m
Bredde: 1,78 m
Højde: 1,46 m
Akselafstand: 2,56 m
Motorer: Fire 1.0-benzinmotorer med 65, 80, 95 og 110 hk samt en 1.5 med 150 hk. Ingen diesel eller hybrid.
Platform: MQB A0
Stationcar kommer igen
I Danmark udgør stationcars to ud af tre solgte Fabia, men selv om biltypen er stærkt på retur i miniklassen, bekræfter den danske importør, at der senere kommer en Combi.
Med den nye platform er der tilsyneladende ingen grænser for, hvilket fint nyt udstyr Fabia kan få fra Volkswagens hylder – åbenbart det samme som den faceliftede VW Polo.
Det indebærer alt i sikkerhed og komfort inkl. Volkswagens velfungerende ’Travel Assist’, en parkeringsassistent og op til ni airbags – heriblandt dog ikke en airbag mellem forsæderne. Ud over de seks standardmæssige for, i siden og i loftet kan bilen fås med knæairbag og sideairbags ved bagsæderne.
Masser af store skærme
Instrumenthuset er – mod merpris - helt digitalt i kraft af en 10,25 tommer skærm kendt fra mange VW- og Skoda-modeller. Infotainmentskærmen fås i tre størrelser, 6,5, 8 og 9,3 tommer. Alle udgaver er opkoblet.
Andet nyt udstyr er opvarmet forrude og rat.
Kabinen kan som andre nye Skoda’er, Enyaq bl.a., pyntes gevaldigt op med bløde og nydelige materialer af især stof på instrumentbord mm.
Alle motorer er benzindrevne og kendte maskiner. Det europæiske udbud består af fire trecylindrede med ydelser på 65, 80, 95 og 110 hk samt en firecylindret med 150 hk. Sidstnævnte, som er på 1,5 liter og har cylinderfrakobling, er ny hos Fabia, men benyttes i rigtig mange andre modeller i koncernen.
Slet ingen strøm
Benzinøkonomien ligger for alle versioner lige omkring 20 km pr. liter. En sjælden detalje er muligheden for at opgradere tanken fra 40 til 50 liter. Derved får bilen en officiel rækkevidde på ca. 900 km.
Ingen af motorerne er elektrificeret, og der er heller ikke udsigt til hverken mild-, fuld eller plugin-hybrid senere. Platformen er tilsyneladende ikke designet til det. Ren el bliver endnu mindre en mulighed. Her går der omkring fire år, før en ren elektrisk minibil vil være klar.
Der går en rum tid, inden den nye Fabia er klar til danske kunder. Mens en del lande lancerer minibilen til september, ventes Fabia 4 først i Danmark til januar.
Fabia blev i 2020 købt af næsten 3.000 danskere, hvilket giver bilen en syvendeplads i klassen lige efter VW Polo.