Voilà: elbil med fransk charme til 80.000 kr.

Danskerne kan snart få sig en elbil til under 80.000 kr., men må finde sig i, at det ikke går så hurtigt. Citroën tager den mikroskopiske Ami til Danmark.

Citroën Ami er en meget lille elbil. Nærmest ikke en bil.
Nyt om biler

Stor i charme, lille i pris. Men også minimal i hastighed og rækkevidde. Den opsigtsvækkende Citroën Ami kan snart købes i Danmark, og det bliver landets billigste elbil.

Den topersoners elbil kommer efter Motors vurdering til at koste maks. 80.000 kr. Måske endda et stykke under.

Skrev vi bil? Det er en stramning. Ami er nærmere en quadricykel. Tophastigheden er beskedne 45 km/t., og rækkevidden efter den officielle norm ligger omkring 70 km.

Citroën Ami er blot 2,41 meter lang og kan dermed teknisk set holde på tværs ved almindelig gadeparkering.
Citroën Ami er blot 2,41 meter lang og kan dermed teknisk set holde på tværs ved almindelig gadeparkering. 

By- og delebil

Så Ami er et køretøj til absolut nærtransport.

Citroën har primært udviklet Ami til at indgå i delebilsflåder og har senest tilføjet en varevognsudgave. Men den europæiske efterspørgsel fra private har været betydelig, og også den danske Citroën-importør fornemmer, at en del danskere vil være interesseret i det charmerende køretøj.

Derfor bliver bilen lanceret i Danmark, når fabrikken kan levere et rimeligt antal. Hvornår det bliver, er endnu uvist.

I første omgang får Citroën Danmark inden sommerferien to eksemplarer hjem, som skal bruges til test og præsentation.

Citroën Ami har en officiel rækkevidde på 70 km. For god ordens skyld: Her ses den forfra.
Citroën Ami har en officiel rækkevidde på 70 km. For god ordens skyld: Her ses den forfra.

Ca. 70 km på en opladning

Den topersoners bil, der ser næsten ens ud forfra og bagfra, er blot 2,41 meter lang, ca. det samme som første generation Smart Fortwo.

Bilens litium-ion-batteri, der er på 5.5 kWh, giver en rækkevidde på 70 km, og det kan lades op på tre timer med et almindeligt stik.

Sikkerheden er indtil videre ukendt, men komforten ser ud til at være betydeligt højere end den Twizy, Renault lancerede for næsten ti år siden. Den var halvåben og havde en knaldhård affjedring.

Følg Motor på Instagram

Kabinen i Ami er på en gang festlig og skrabet.
Kabinen i Ami er på en gang festlig og skrabet.