Ambitioner: Skoda vil være stor og strømførende

Yderligere tre elbiler er på vej fra Skoda, men de bliver drysset ud over ret mange år. Alligevel stiler Skoda mod 70 procent elbiler i 2030.

Skoda vil lancere mindst tre helt nye elbiler de næste ni år.
Nyt om biler

Tre nye elbiler skal være med til at sende Skoda ind i fremtiden som et grønt og endnu større bilmærke. Det var det konkrete løfte, da Skoda-chef Thomas Schäfer præsenterede det tjekkiske mærkes fremtidsstrategi ’Simply Clever’.

Tre nye elbiler inden 2030 kan lyde som en moderat ambition, men Skoda sætter dog et ’mindst’ foran. Og mere markant: I 2030 vil fuldt elektriske biler udgøre mellem 50 og 70 procent af mærkets salg i Europa.

De tre kommende elbiler vil alle være mindre og billigere end den netop lancerede Enyaq. Ingen bliver dog så små som den netop udgåede Citigo, lod Skoda-chefen forstå.

Tre nye elbiler (mindst) kommer fra Skoda frem til 2030. De bliver alle mindre end Enyaq, og dermed tæller den forestående Enyaq-coupé tilsyneladende ikke med i de tre.
Tre nye elbiler (mindst) kommer fra Skoda frem til 2030. De bliver alle mindre end Enyaq, og dermed tæller den forestående Enyaq-coupé tilsyneladende ikke med i de tre.

Elbil i Fabia-størrelse

Søstermærkerne VW og Seat har annonceret en lille elbil på omkring VW Polo-størrelse i 2025. Det vil være oplagt at Skoda får en lignende elbil cirka samtidig.

De elektriske ambitioner suppleres med øget fokus på Skodas motto ’Simply Clever’, der drejer sig om et tilbyde funktioner og udstyr, der er gode, relevante og nemme at bruge.

Derudover har Skoda store ambitioner, når det gælder driften af virksomheden, der indgår i Volkswagen Group.

Skoda-chef Thomas Schäfer præsenterer mærkets strategi frem til 2030. Kodeordene er udvide, udforske og engagere.
Skoda-chef Thomas Schäfer præsenterer mærkets strategi frem til 2030. Kodeordene er udvide, udforske og engagere.

Skoda vil være blandt Europas fem største bilmærker i 2030 (skal nok forstås som femte størst). I 2020 delte Skoda en ottendeplads med Toyota med flere mærker lige over og lige under. Så der vil skulle kæmpes hårdt for en femteplads. Øget fokus på biler i den billige ende er et af midlerne.

Desuden vil mærket have en fortjeneste på mindst otte procent på salget. Det er en pæn høj profit i bilbranchen, men Skoda ligger allerede nu på det niveau.

Få FDMs nyhedsbreve

Hovedpunkterne i Skodas 2030-plan.
Hovedpunkterne i Skodas 2030-plan. Elektrificering og digitalisering er - som hos stort set alle andre bilmærker - et centralt element.

Skoda skal udvikle ny Passat

Den nye plan kommer på et tidspunkt, hvor Skoda har fået øget selvtillid og større muskler. Skoda er i gang med at omstille alle sine tre fabrikker i Tjekkiet til at kunne bygge rene elbiler, og fra begyndelsen af 2022 skal den ene desuden fremstille batteripakker til Enyaq-elbilen.

Det er heller ikke længe siden, at Skoda fik overdraget hovedansvaret for at udvikle den næste Skoda Superb/VW Passat. Det er første gang, at Skoda så markant skal spille førsteviolin i Volkswagen-gruppen. Skoda har også fået gruppeansvaret for salg, udvikling og produktion i vigtige lande uden for Europa, bl.a. Indien.