Tre nye elbiler skal være med til at sende Skoda ind i fremtiden som et grønt og endnu større bilmærke. Det var det konkrete løfte, da Skoda-chef Thomas Schäfer præsenterede det tjekkiske mærkes fremtidsstrategi ’Simply Clever’.
Tre nye elbiler inden 2030 kan lyde som en moderat ambition, men Skoda sætter dog et ’mindst’ foran. Og mere markant: I 2030 vil fuldt elektriske biler udgøre mellem 50 og 70 procent af mærkets salg i Europa.
De tre kommende elbiler vil alle være mindre og billigere end den netop lancerede Enyaq. Ingen bliver dog så små som den netop udgåede Citigo, lod Skoda-chefen forstå.

Elbil i Fabia-størrelse
Søstermærkerne VW og Seat har annonceret en lille elbil på omkring VW Polo-størrelse i 2025. Det vil være oplagt at Skoda får en lignende elbil cirka samtidig.
De elektriske ambitioner suppleres med øget fokus på Skodas motto ’Simply Clever’, der drejer sig om et tilbyde funktioner og udstyr, der er gode, relevante og nemme at bruge.
Derudover har Skoda store ambitioner, når det gælder driften af virksomheden, der indgår i Volkswagen Group.

Skoda vil være blandt Europas fem største bilmærker i 2030 (skal nok forstås som femte størst). I 2020 delte Skoda en ottendeplads med Toyota med flere mærker lige over og lige under. Så der vil skulle kæmpes hårdt for en femteplads. Øget fokus på biler i den billige ende er et af midlerne.
Desuden vil mærket have en fortjeneste på mindst otte procent på salget. Det er en pæn høj profit i bilbranchen, men Skoda ligger allerede nu på det niveau.

Skoda skal udvikle ny Passat
Den nye plan kommer på et tidspunkt, hvor Skoda har fået øget selvtillid og større muskler. Skoda er i gang med at omstille alle sine tre fabrikker i Tjekkiet til at kunne bygge rene elbiler, og fra begyndelsen af 2022 skal den ene desuden fremstille batteripakker til Enyaq-elbilen.
Det er heller ikke længe siden, at Skoda fik overdraget hovedansvaret for at udvikle den næste Skoda Superb/VW Passat. Det er første gang, at Skoda så markant skal spille førsteviolin i Volkswagen-gruppen. Skoda har også fået gruppeansvaret for salg, udvikling og produktion i vigtige lande uden for Europa, bl.a. Indien.