Folkevognsrugbrødet er født på ny. Personvognsudgaven af den store Caravelle- og Transporter-familie går nu solo og bliver en ’rigtig’ personbil. Men dog en stor én.
Den nye Multivan forlader varevogns-fundamentet og skal i den nye udgave i stedet bygges med samme teknik som Golf og Passat. Det giver mange muligheder for ny og avanceret teknik, bl.a. den delvist selvkørende ’Travel Assist’, et stort, digitalt instrumenthus, matrix-forlygter og fuld opkobling.
Samtidig bliver bilen noget lavere (fem cm) og fremtræder dermed mindre busagtig. For nogle familier vil den nye Multivan kunne erstatte Sharan, som udgik sidste år.

Mange indretningsmuligheder
Den nye kæmpe-MPV har skydedøre i begge sider og op til syv sæder, idet der er plads til tre stole i tredje række, men kun to i anden.
Samtidig har VW arbejdet meget med indretningen, så der er flere muligheder for at flytte rundt på stolene og installere et klapbord takket være et nyt skinnesystem. Bordet kan betjene anden og tredje række eller fungere som midterkonsol mellem forsæderne.
Det er også muligt at få varme i sæderne i anden række (da der kan indlægges 12 volt i skinnerne), og advarslen for sikkerhedsseler overføres trådløst.

VW Multivan fakta
Længde: 4,97/5,17 m
Bredde: 1,94 m
Højde: 1,90 m
Akselafstand: 3,12 m
Platform: MQB
Ved førerpladsen er der blevet masser af luft og plads, da både gearvælger og parkeringsbremse er flyttet op på instrumentbordet. Gearvælgeren er således elektronisk styret (shift by wire) som i den nye VW Golf.
Plugin-hybrid bliver billigst
Motorprogrammet bærer også præg af, at der ligger Golf- og Passat-teknik under bilen. Særligt interessant er muligheden for en plugin-hybrid. Den nye eHybrid har 218 hk, et batteri på 13 kWh og kan køre helt elektrisk op til 130 km/t. VW angiver ikke rækkevidde på strøm, men det ligner i underkanten af 50 km.
Den danske importør forventer, at denne udgave kan fås for under 500.000 kr., når den lanceres i anden halvdel af året.
Andre motorvarianter bliver benzinmotorer på 136 og 204 hk samt – i 2022 – en enkelt diesel med 150 hk.

Automatgear bliver standard i alle udgaver. I plugin-hybriden er det et sekstrins DSG-gear og i de øvrige modeller et syvtris.
Den nye Multivan kommer i to længder. Standard-udgaven er syv cm længere end dagens model, mens den lange er 13 cm kortere end den nuværende lange model.
4.000 liter bagage
Uanset version er der ekstreme mængder plads. Uden bagsæderne i brug kan der være 3.672 liter op til taget. I den lange udgave stiger det til 4.005 liter.
Med lanceringen af den nye personbils-baserede Multivan er VW på vej til at have hele tre, adskilte modelfamilier i MPV-, bus- og varevognsklassen. Den anden gruppe er den nuværende Transporter, som i bus-version hedder Caravelle, og som stadig danner basis for camperen California.

Endelig er der den tredje familie, indtil videre kaldet ID.Buzz/ID.Buzz Cargo. Den er baseret på samme teknik som ID.3 og er altså en ren elektrisk model. Disse eldrevne MPV’er og varevogne kommer i 2022.
Se mere: Moderne Rugbrød er elektrisk og selvkørende
VW omtaler den nye Multivan som syvende generation siden T1-Rugbrødet fra 1950, men går ikke så langt som at kalde den T7. De nuværende Caravelle- og Transporter-modeller hedder på VW-sprog 6.1, og de kommer om et par år i en helt ny generation 7.0, udviklet i varevognssamarbejdet med Ford.
Selv om Multivan skifter fra varevogns-platformen til personbils-byggedele, er det stadig Volkswagen Nutzfahrzeuge (erhvervsbiler), der står for udvikling og produktion.