Det er slut med X som modelbetegnelse hos Opel. Som den sidste af mærkets tre SUV-modeller forsvinder X’et i Grandland, når en kraftig opdateret model lanceres til efteråret.
Tidligere har Crossland og Mokka smidt x’er væk, og dermed er det slut med en dille, der kun varede fem år.
Den fornyede Grandland gør sig bl.a. bemærket med en helt ny front i samme stil som på den nye Mokka. Vizor kalder Opel formsproget.
Bag rattet vil kommende ejere hurtigt bemærke det helt nye instrumenthus, som (omsider) er blevet helt digitalt. Skærmen, kaldet Pure Panel, virker både flot og klar bedømt ud fra billeder.
Samtidig er hele instrumentpanelet nydesignet med større midterskærm og bl.a. ny placering af luftdyserne.
Forskellen på det nye og gamle instrumentbord er til at få øje på:
Nye matrix-lygter og nattesyn
SUV’en får flere teknologiske fornyelser. Bl.a. tilbydes en ny, avanceret udgave af Opels matrix-forlygter, der gør det muligt altid i mørke at køre med langt lys. Der er nu 84 LED-elementer i hver lygte.
Nattesynet bliver yderligere forbedret, hvis man tilvælger det nye ’Night Vision’, som er et aktivt, infrarødt system, som nemt gør det muligt at se mennesker og dyr på 100 meters afstand.
Det bliver første gang, at denne, oprindeligt militære teknologi gør sin debut i en Opel. Søstermærket DS har allerede udstyret i et par modeller.
Nattesyn vist for 25 år siden
Nattesyn har ellers en særdeles lang historie hos Opel. Allerede midt i 1990’erne prøvede Motor en prototype ved Opels hovedkvarter nær Frankfurt, den gang da Opel var en del af General Motors. GM lancerede ’Night Vision’ i en Cadillac i 1999, men Opel fik det aldrig. Før nu, hvor mærket er en del af Stellantis-koncernen.
Motorprogrammet sker der tilsyneladende ingen fornyelser med. Opel siger i hvert fald ikke noget om det. Men der tilbydes fortsat to plugin-hybrid-versioner, en med forhjulstræk og en med elektrisk firehjulstræk.