Lexus er tilbage i Danmark til efteråret, men med god timing formår Toyotas luksusmærke allerede nu at sætte sig selv på landkortet.
Mærkets vigtigste model, den mellemstore SUV NX, fik verdenspremiere hos den kommende danske forhandler i Søborg ved København 12. juni som markering af snigpremieren for Lexus København.
Den eksklusive bilbutik vil være åben fra nu af, men prøvekørsler og egentlig salg bliver først muligt til efteråret.
Forhandler i Søborg ved København
Lexus København ligger i samme bygning som importselskabet Toyota Danmark og lige op og ned ad øvrige premiummærker, Audi, Mercedes-Benz og Jaguar Land Rover.
I modsætning til de oprindelige planer fra 2019 er det ikke blevet en privat bilforhandler, men derimod Toyota-Lexus-organisationen selv, der skal drive bilbutikken med tilhørende serviceværksted.
Den nye NX kunne som det første sted i Europa og samtidig med verdenspremieren ses fysisk ved åbningsceremonien i Søborg. Da Motor så bilen i en aflåst kælder under bygningen dagen inden, havde ingen uden for Toyota fysisk set bilen før.
Lexus' første plugin-hybrid
NX bliver første plugin-hybrid hos Lexus, som ellers har markeret sig med traditionelle fuld-hybrider, lige som Toyota.
Teknikken i NX er grundlæggende den samme som i Toyota RAV4. Bilerne deler platform inklusive samme akselafstand. Også hybridteknikken er helt ens: to elmotorer, firehjulstræk, 306 hk og en 0-100-tid omkring seks sekunder.
Batteriet er også det samme, på 18 kWh, hvilket Lexus forsigtigt angiver til ’mindst’ 63 km, men formentlig kommer tallet tættere på RAV4’s 75 km.
Mens teknikken er næsten ens i de to modeller, har Lexus’en sit helt eget design inde og ude, særligt med fokus på mere lækre materialer og formentlig med mindre støj og færre vibrationer. Også sikkerhedsudstyret er opgraderet.
Desuden fås nyt komfortudstyr som elektrisk døråbning og midterskærm på op til 14 tommer.
Plugin-hybriden, kaldet 450 h+, er topudgaven og bliver på grund af afgiftssystemet eneste variant i Danmark. I andre lande i Europa kan desuden fås en version helt uden el samt en traditionel hybrid.