Det danske bilsalg går solidt frem og bliver i endnu højere tempo mere ’grønt’.
I årets første halvdel købte danskerne ni procent flere biler (96.500 i alt) end samme periode i 2020. Markant er tilmed, at andelen af opladelige biler samtidig stiger.
Næsten 26.000 elbiler og plugin-hybrider er indregistreret i år. Det giver en andel på hele 27 procent.
1/3 elbiler, 2/3 hybrider
Andelen er tilmed konstant stigende - fra 20 procent i januar til 33,7 procent i juni.
Det er særligt opladningshybriderne, der er populære. De står nu (første halvår) for 19 procent af alle nye biler, mens de rene elbiler udgør 7,7 procent, viser tallene fra De Danske Bilimportører.
- FDM forventer, at vi rammer ca. en tredjedel ’grøn’ andel af bilsalget i 2021, hvilket nok som minimum bliver normalen for de kommende år, med alle de gode modeller som kommer, siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
Han peger på, at andet halvår bliver spændende, hvor modeller som Audi Q4, Skoda Enyaq og VW ID.4 for alvor bliver leveret til danskerne, og flere nye elbiler, bl.a. Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, bliver introduceret.
Holder tempoet med opladelige biler resten af året, vil det betyde mindst 60.000 elektriske biler på gaden i år. Regeringens mål er én mio. i 2030, hvilket vil sige, at der skal indregistreres i gennemsnit 100.000 elektriske biler årligt.
Afgiftsstigning lurer
- Næste år kommer der en stigning i afgifterne på opladningshybrider, hvilket i forhold til nogle modeller godt kan bremse stigningen i salget. Det gælder især for de dyre modeller, hvor stigningen er stor, bemærker Ilyas Dogru.
Han vurderer dog, at det fald, der kan komme i plugin-hybriderne, bliver opvejet af større salg er rene elbiler. Dem kommer der mange nye af, og her er afgiftsstigningen beskeden – for de fleste almindelige elbiler er der ingen i 2022.
I juni blev Toyota Yaris den mest solgte model med Ford Kuga og endnu en Toyota, RAV4, lige efter.
Plugin-hybrid ligger nr. ét
Men hen over årets første halvdel har Ford Kuga, der stort set kun sælges som opladningshybrid, indtaget førstepladsen. De forholdsvis billige Citroën C3 og Peugeot 208 holder fast i de næste to pladser, men med Toyota Yaris lige i hælene.
Højt på top-25 ses en del ganske dyre biler, f.eks. BMW 3-serie på 8.-pladsen, Mercedes-Benz C-klasse som nr. 14 og BMW X1 som nr. 17.
En enkelt ren elbil er med på listen, VW ID.4. Derimod er Tesla Model 3 gledet ud af hitlisten, og en gammel kending som VW Golf er faldet helt ned på en 36. plads – og dermed pænt efter ID.4.
Top 25 personbiler 2021 (1. halvår) | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | Ford Kuga | 3.456 |
2 | Citroën C3 | 3.117 |
3 | Peugeot 208 | 2.757 |
4 | Toyota Yaris | 2.733 |
5 | Nissan Qashqai | 2.149 |
6 | Opel Corsa | 2.017 |
7 | Toyota Aygo | 2.013 |
8 | BMW 3-serie | 1.913 |
9 | Toyota RAV4 | 1.771 |
10 | Hyundai i10 | 1.766 |
11 | VW T-Roc | 1.535 |
12 | Skoda Octavia | 1.521 |
13 | Kia Ceed | 1.505 |
14 | Mercedes-Benz C-klasse | 1.501 |
15 | Peugeot 2008 | 1.497 |
16 | VW Polo | 1.478 |
17 | BMW X1 | 1.440 |
18 | Peugeot 3008 | 1.322 |
19 | VW T-Cross | 1.315 |
20 | Mercedes-Benz GLB | 1.254 |
21 | Renault Captur | 1.244 |
22 | BMW 1-serie | 1.229 |
23 | Skoda Fabia | 1.213 |
24 | VW ID.4 | 1.162 |
25 | Audi Q2 | 1.128 |
Kilde: De Danske Bilimportører |