Elbiler bliver der solgt mange af, pænt over 7.000 i årets første halvdel. Det er dobbelt så mange som i samme periode sidste år.
Men der er betydelig forskel på, hvor populære de enkelte modeller er. Nogen sælger stort set ikke.
I årets første halvdel indtager VW’s nye ID.4 en førsteplads med knap 1.200 indregistreringer, selv om den tyske crossover først kom på markedet i marts. Tesla Model 3 kommer lige efter. Ifølge VW-importøren kommer der stadig nye bestillinger i en lind strøm.
Tesla har mistet dominansen
Tesla Model 3 er gået lidt tilbage fra 2020 (minus 23 procent), men da det samlede elbilsalg er vokset kraftigt, er Tesla’ens dominerende rolle udvisket. I 2019 (første halvår) stod den for 44 procent af alle nye elbiler, i 2020 var dens andel sunket til 39 procent, og i år er den nede på 15 procent.
På en klar tredjeplads ligger VW ID.3, og suppleret med et beskedent salg af Up står VW for én ud af fire nye elbiler.
De koreanske ligger pænt højt oppe, endnu inden de meget ventede Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er på markedet.
Se listen med de 40 mest populære biler nederst i artiklen.
På top 10-listen over de bedst sælgende elbilmærker finder vi hverken Renault, Nissan eller BMW, tre af elbil-pionererne. Det belønnes ikke altid at være tidligt ude.
Elbil-pionerer taber terræn
Fiat 500 er kommet ud af starthullerne, hjulpet godt på vej af 100 bestillinger fra delebilsvirksomheden Share Now.
Den lille og billige Seat Mii har været populær og er skudt helt op på en syvendeplads. Men nu går luften meget hurtigt af ballonen. Bilen er netop udgået (igen!), og denne gang skulle det være definitivt.
Flere Porsche end Nissan
På den øverste halvdel af hitlisten er der et interessant fænomen. Der er indregistreret lige så mange Porsche Taycan (138 styks) som Nissan Leaf.
Mere pauvert ser det ud for Mazda MX-30 (22 styks i år), selv om bilen kom på markedet i 2020 og er forholdsvis billig. Det samme for Honda E. Blot 4 (fire) har fået nummerplader på i år.
Jaguar I-Pace, som i 2018 blev den første premium-elbil fra en europæisk bilproducent, har ikke formået at holde tempoet. 250 er solgt på tre år, men blot 19 i år. Endnu et eksempel på, at det ikke altid belønnes at være 'first mover.'
Endnu mere tyndt ser det for tiden ud for Teslas topmodeller. Blot én Model S og én Model X har fået nummerplader på i år.
Giver ikke det fulde billede
Listen med de 40 mest solgte elbiler i år, baseret på tal fra Bilstatistik.dk, giver ikke det fulde billede af bilernes popularitet. Én ting er, at der er ventetid på nogle modeller som en blanding af stor popularitet i Europa og den uforudsigelige mangel på mikrochips.
Noget andet er, at mange af bilerne først er kommet på markedet hen på foråret eller sågar i juni.
Det gælder bl.a. Skoda Enyaq, Mercedes-Benz EQA, Audi Q4, Opel Mokka, Ford Mustang Mach-E, Aiways U5 og Polestar 2.
Top 40 elbiler 2021 (1. halvår) | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | VW ID.4 | 1.162 |
2 | Tesla Model 3 | 1.107 |
3 | VW ID.3 | 715 |
4 | Hyundai Kona | 477 |
5 | Kia Niro | 411 |
6 | Fiat 500 | 337 |
7 | Seat Mii | 318 |
8 | Skoda Enyaq | 272 |
9 | Renault Zoe | 226 |
10 | Mercedes-Benz EQA | 192 |
11 | Mercedes-Benz EQC | 150 |
12 | Peugeot 208 | 143 |
13 | Nissan Leaf | 139 |
14 | Porsche Taycan | 138 |
15 | Audi E-tron | 134 |
16 | BMW i3 | 132 |
17 | Hyundai Ioniq | 128 |
18 | Citroën C4 | 123 |
18 | Mini 3-dørs | 123 |
20 | Audi Q4 | 119 |
20 | Peugeot 2008 | 119 |
22 | MG ZS | 102 |
23 | BMW iX3 | 88 |
24 | Opel Mokka | 72 |
25 | Opel Corsa | 63 |
26 | VW Up | 53 |
27 | Maxus Euniq 5 | 49 |
28 | Ford Mustang Mach-E | 46 |
29 | Polestar 2 | 41 |
30 | Audi E-tron GT | 37 |
31 | Aiways U5 | 35 |
32 | Kia Soul | 23 |
33 | Mazda MX-30 | 22 |
34 | Jaguar I-Pace | 19 |
35 | Mercedes-Benz EQV | 18 |
36 | DS 3 Crossback | 13 |
36 | Skoda Citigo | 13 |
38 | Peugeot Traveller | 10 |
39 | Honda E | 4 |
39 | Toyota Proace Verso | 4 |
Kilde: Bilstatistik.dk |