Nu får elbiler nyt batteri

Hyundai er efter flere måneders venten gået i gang med at skifte højspændingsbatteriet på ca. 800 biler i Danmark. Både Kona og Ioniq er berørt. Ventetiden kan blive lang: Hyundai forventer, det kan tage næsten halvandet år. Indtil da anbefales det, at bilen maks. oplades til 90 procent.

649 Hyundai Kona fra årgang 2018-2020 får nu nyt batteri.
Nyt om biler

En kostbar udskiftning af hele højspændingsbatteriet på elektriske Hyundai-modeller er nu gået i gang.

Dermed har det taget Hyundai fire måneder at finde præcis de biler, der er berørt, og fået sat tilbagekaldelsen i gang.

De berørte kunder i Danmark har nu modtaget varselsbrev, og udskiftningen af batterierne er så småt gået i gang. Kunderne bliver kontaktet, efterhånden som batteriet til netop deres bil kommer hjem, oplyser Hyundai Danmark A/S.

Der var oprindelig usikkerhed om, hvor mange biler, der var berørt af den potentielle fejl, som ser ud til at have forårsaget brand i mindst 15 biler på verdensplan. Det endelige antal biler i Danmark er mindre end de ca. 900 Kona’er, der i efteråret 2020 blev kaldt til service for at få en softwareopdatering, som Hyundai dengang mente, kunne klare problemet.

Nyt batteri gratis - for kunden

Det kunne det ikke i alle tilfælde, og Hyundai Motor meddelte derfor i februar, at 76.000 Kona Electric på verdensplan skulle have helt nyt batteri. Dertil kom et mindre antal Ioniq Electric.

Det er en aktion, som dengang blev bedømt til at koste Hyundai og/eller batterileverandøren LG Chem 5,5 mia. kr.

I Danmark skal 649 Kona og 138 Ioniq have udskiftet batteriet. Udskiftningen inkl. lånebil er gratis for kunderne.

Tager op til halvandet år

Udskiftningen af batteriet i de knap 800 biler bliver en særdeles langvarig affære. Først ved udgangen af 2022 ventes udskiftningen at være gennemført.

I mellemtiden anbefales ejerne, at de højst lader bilen op til 90 procent.

Få rådgivning af FDM