Opel giver sin nye Astra det nok mest tyske og præcise design i modellens 30-årige historie. Og kompaktmodellen er ’Autobahnproof’, betoner Opel.
Det sker på et tidspunkt, hvor Astra som den næstsidste Opel (Insignia er ’last man standing’) skifter fra General Motors-teknologi til en platform fra Peugeots og Citroëns daværende moderselskab, PSA.
Opel har dog været dybt involveret i udviklingen af den nye platform, som bl.a. også benyttes af den nye Peugeot 308. Længde, bredde og akselafstand er helt identiske.

To plugin-hybrider
Det er også motorerne, hvor den største nyhed er valg mellem to plugin-hybrider, hhv. 180 og 225 hk. Opel siger ikke noget om rækkevidden på strøm, men det vil med samme batteri på 14 kWh ligge tæt på 308’s ca. 60 km.
Ud over de to plugin-hybrider tilbydes benzinmotorer på 110 og 130 hk og en dieselmotor med 130 hk.
Det bliver højst sandsynligt den sidste Astra nogensinde med forbrændingsmotorer, da Opel netop har meddelt, at mærket fra 2028 udelukkende vil sælge rene elbiler i Europa. Og omkring seks-syv års levetid er meget normalt for en bilmodel.

Opel Astra-fakta
Længde: 4,37 m
Bredde: 1,86 m
Højde: 1,47 m
Akselafstand: 2,68 m
Bagagerum: 422 liter
Platform: EMP2 III
Elversion måske senere
En ren eludgave er teknisk muligt, men om – og i givet fald hvornår – en e-Astra måtte komme, siger Opel ikke noget om. Det er meget muligt, at Opel vil se, hvor hurtigt elbilsalget vokser i denne biltype.
Den nye Astra vokser marginalt i forhold til forgængeren, bl.a. én cm i akselafstand. Alligevel er det lykkedes at øge bagagerummet fra 370 til 422 liter.
Teknisk er der sket den forventede forbedring af sikkerhedssystemet, førerplads og – en Opel-specialitet – forlygterne. De adaptive matrixlygter, på Opel-sprog Intelli-Lux LED Pixel-lys, har nu 84 LED-enheder i hver lygte.
Revolution på førerpladsen

Den største revolution er nok førerpladsen, hvor Opel længe har gjort det halvhjertet med en ufiks kombination af analoge og digitale instrumenter. Den nye Astra har Opels digitale instrumenthus, Pure Panel, der består af to integrerede, 10 tommer skærme.
Hele interfacet og softwaren er ny, og Opel beskriver det som, at betjeningen har ’en velafstemt balance mellem digitalisering og intuitiv brugerflade, hvor al irriterende visuel stimuli er fjernet og undermenuer er holdt på et minimum.’

Pure Panel kan programmeres til profiler, så information relevant for den enkelte fører, vises på skærmen. Kontakter til klimaanlæg m.m. er fysiske knapper under skærmen.
De særlig gode AGR-sæder tilbydes fortsat.
'Autobahnproof'
Når det gælder køreegenskaberne, holder Opel fast i, at bilen skal være ’Autobahnproof’. Der er fokuseret på præcis styring og vridningsstivhed, retningsstabilitet i kurver og på lige strækninger samt gode bremseegenskaber.

Opel Astra lanceres til november, men ventes først til Danmark i første kvartal næste år. I første omgang vises og lanceres kun en femdørs hatchback, men en stationcar kommer sandsynligvis også.
Astra generation 6 er designet og udviklet i hjembyen Rüsselsheim, hvor den også skal produceres.
Den nye Astra kaldes model L efter Opels alfabet-nummerering, der går helt tilbage til Kadett. Første Astra hed F.