De rene elbiler breder sig ud over modelprogrammet hos traditionsrige Mercedes-Benz. Endnu en barriere falder, når premiummærket i sommeren 2022 lancerer EQE, en elektrisk pendant til den klassiske hyrevogn, E-klassen.
Og selv om den store Mercedes bliver eldreven, vil det stadig være muligt at bruge den som rejsevogn, betonede Daimler-chef Ola Källenius ved verdenspremieren i forbindelse med IAA-udstillingen i München.
Det opnås bl.a. med en officiel rækkevidde på op til 660 km – blandt det største der i dag tilbydes hos noget mærke. Batteriet indeholder 90 kWh brugbar energi.
545-660 km på opladning
660 km kommer rækkevidden dog ikke i nærheden af, hvis man vælger at cruise ad Autobahn med 150 km/t.
Afhængig af udstyr, hjul m.m. falder den officielle rækkevidde desuden. Den mest forslugne udgave klarer kun 545 km.
Langturs-evnerne skal også sikres gennem adgang til et meget stort ladenetværk. 200.000 ladestandere kan Mercedes-ejere benytte i Europa, heriblandt lynladerne fra Ionity, som Daimler er medejer af.
Hurtig ladning i lang tid
Mercedes EQE-fakta
Længde: 4,95 m
Bredde: 1,96 m
Højde: 1,51 m
Akselafstand: 3,12 m
Platform: EVA2
EQE kan lade med op til 170 kW, og det ser ud til, at ikke kun maks.-effekten, men også den gennemsnitlige ladehastighed er høj. På 15 minutter kan batteriet tilføres 35,55 kWh (ja, Mercedes angiver tallet med to decimaler). Det svarer til 142 kW i gennemsnit i det første kvarter.
Et kvarters ladning giver dermed strøm nok til at køre yderligere 250 km (baseret på den officielle WLTP-rækkevidde).
Som hos de øvrige af Mercedes-Benz fuldelektriske EQ-modeller henviser det sidste bogstav til den konventionelle bil, som elbilen svarer til. I dette tilfælde altså E-klassen, men teknisk set er de to modeller ikke beslægtet.
Bygget som elbil fra grunden
EQE er nemlig bygget på samme rent elektriske platform som den endnu større elbil, EQS, og de to elbiler er nært beslægtet.
Fælles er bl.a. muligheden for det ekstrem store skærmpanel, MBUX Hyberscreen, der går fra den ene dør til den anden. 141 cm måler det og er buet i tre dimensioner.
I EQE er der bl.a. mulighed for, at forsædepassageren kan se film på en skærm i højre side under kørslen. Et overvågningskamera sikrer, at føreren ikke kikker med i smug – hvis han eller hun gør det, bliver skærmen dæmpet.
En særlig EQE-parfume - med mørk chokolade
Mercedes-Benz EQE får sin egen duft. Mærket har fået skabt en parfume kaldet ’No.6 Mood bittersweet’. Den er baseret på aromaen fra mørk chokolade. 6-tallet I navnet henviser til Mercedes’ første elbil, Mercédès Electrique, som blev lanceret i 1906.
Op mod 700 hk
Elbilen kommer i første omgang i to udgaver. Den ene er EQE 350 med 215 kW (292 hk), mens Mercedes-Benz besynderligt nok undlader at fortælle om den anden version. Formentlig bliver den stærkere.
Derimod får offentligheden at vide, at der planlægges ’performance’-varianter med omkring 500 kW (knap 700 hk).
Alle versioner kan bestilles med styrende baghjul, fuldautomatisk parkering uden fører og digitale forlygter. Disse lygter har i hver side 1,3 mio. pixels.
En særlig klimavenlig detalje er, at stålet kommer fra et specialiseret værk i Tyskland. Stålet er 100 procent genanvendt, hvilket ifølge Mercedes-Benz sænker CO2-belastningen fra denne del af bilfremstillingen med mere end 60 procent.
Skal dyste mod Porsche Taycan og Tesla S
Med EQE kommer Mercedes-Benz først i klassen blandt sine direkte tyske konkurrenter. I samme størrelse findes også den ni år gamle Tesla Model S og den halvandet år gamle Porsche Taycan. Begge har dog væsentlig kortere akselafstand.
Men Mercedes-Benz har ikke banen i fred for sine hjemlige konkurrenter ret længe. Audi lancerer i begyndelsen af 2022 A6 E-tron med over 700 km rækkevidde, og senere samme år eller i 2023 ventes BMW klar med en ’i5’.