Renault endelig klar til elektrisk comeback

10 år efter den seneste store elbil-nyhed fra Renault kommer der nu omsider en ny og moderne elbil. Mégane som nyheden lidt forvirrende hedder, er en femdørs hatchback med op til 470 km rækkevidde. Den er klar til marts.

Renault Mégane E-Tech Electric er helt ny og deler teknik med Nissan Ariya.
Nyt om biler

Renault er på vej ud af sin elektriske tornerosesøvn. I snart ti år har den franske elpionér reelt ikke lanceret en eneste, helt ny elektrisk personbil. Der var ellers masser af strøm på Renault omkring 2011-2012, hvor både Fluence og Zoe blev lanceret.

Men nu tager Renault et markant skridt ind i den moderne elektriske æra. Det sker med den elektriske Mégane med tilnavnet E-Tech Electric, som har verdenspremiere på IAA-udstillingen i München.

Danske kunder kan se frem til at få bilen fra marts.

​Den elektriske Mégane er kortere end den kendte Mégane, men skulle have bedre kabineplads. Akselafstanden er da også større- dog ikke så stor som hos Nissan Ariya. Der er valg mellem 18 og 20 tommer hjul.  ​
Den elektriske Mégane er kortere end den kendte Mégane, men skulle have bedre kabineplads. Akselafstanden er da også større- dog ikke så stor som hos Nissan Ariya. Der er valg mellem 18 og 20 tommer hjul.  ​

Helt anderledes end benzin-Mégane

Trods det velkendte navn har bilen – lidt forvirrende – intet med den eksisterende Renault Mégane at gøre. Eludgaven er bygget fra elbil fra grunden og deler teknisk fundament med Nissan Ariya.

Mens Ariya er en crossover, er Mégane en mere traditionel hatchback, dog med stilelementer fra crossover-modellerne. Dermed skiller Mégane sig ud, da næsten alle andre nye, større elbiler er crossovers eller SUV’er. VW ID.3 er en af få undtagelser.

Mégane Electric har lidt crossover-pondus, men er rent faktisk lavere end den konventionelle Mégane.
Mégane Electric har lidt crossover-pondus og er fem cm højere end den konventionelle Mégane. Bemærk dørgrebene. Ved fordøren er de af den integrerede type som hos Tesla og Hyundai Ioniq 5/Kia EV6. 

Crossover senere

Renault har tidligere indikeret, at der også vil komme en elektrisk crossover med samme teknik. Den skulle have været klar et stykke ind i 2022, men da Mégane Electric er forsinket, er crossoveren formentlig skubbet til 2023.

Selv om Renault kommer sent til anden bølge, er der ingen af bilens tal, der skaber overskrifter eller wau-effekt.

Renault Mégane Electric har ladeporten ved højre forskærm. Længere væk fra førerdøren kan man ikke komme. Det er uvist,  hvorfor denne placering er valgt.
Renault Mégane Electric har ladeporten ved højre forskærm. Længere væk fra førerdøren kan man ikke komme. Det er uvist,  hvorfor denne placering er valgt.  Det er også uvist, om man kan få versioner uden de bronze-/kobber-agtige paneler for og bag.

470 km rækkevidde

Renault Mégane Electric-fakta

Længde: 4,21 m
Bredde: -
Højde: 1,50 m
Akselafstand: 2,70 m
Bagagerum: 440 l
Påhængsvægt: 900 kg
Platform: CMF-EV

Største batteri er på 60 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på 470 km. Batteriet er noget mindre end Ariyas op til 87 kWh, men Renault'ens rækkevidde er næsten lige så stor.

Motorens maksimale ydelse er 218 hk med det store batteri. En mindre udgave har 40 kWh-batteri, 300 km rækkevidde og 130 hk.

Den maksimale ladehastighed opgives til 130 kW. Grundudgaverne nøjes med 7 kW vekselstrømsladning, mens de højere versioner klarer 22 kW.

I praksis ser det pænt ud. Renault opgiver, at man ved en lynlader kan få op til 300 km kørsel (WLPT) på 30 minutter.

Under gulvet i bagagerummet er der et praktisk rum til et ladekabel. Men i og med at Renault viser dette billede, har bilen formentlig ikke den endnu bedre løsning i form af et lille bagagerum forrest ('frunk').
Under gulvet i bagagerummet er der et praktisk rum til et ladekabel. Men i og med at Renault viser dette billede, har bilen formentlig ikke den endnu bedre løsning i form af et lille bagagerum forrest ('frunk').

Mange gode løsninger

Bag de gennemsnitlige værdier gemmer sig en yderst gennemarbejdet og tilsyneladende ganske avanceret bil.

Batteriet har således en ny kemisk sammensætning, der betyder 20 pct. større energitæthed end i Renault Zoe. Det vejer blot 395 kilo, hvilket gør, at Mégane kan nøjes med en vægt på 1.624 kg. Det er meget moderat for en mellemstor elbil.

Trækevnen er op til 900 kg.

Batteripakken er blot 11 centimeter høj – ifølge Renault den tyndeste konstruktion til dato.

Kabinen er helt ny og moderne med to store, sammenhængende skærme. Styresystemet er udviklet af Google.
Kabinen er helt ny og moderne med to store, næsten sammenhængende skærme. Styresystemet er udviklet af Google.

Styres af Google

I kabinen har man udsigt til en 24 tommer skærm, der indeholder både instrumenthus og multimediesystem i midten.

Multimediesystemet er udviklet af Google og baseret på Android Automotive OS. Det indeholder bl.a. Google Maps, Google Play Apps, Google Assistent og en særlig elektrisk rutevejledning - alt sammen stemmestyret.

Danske priser kendes endnu ikke.

Platformen til Renault Mégane er den samme, som Nissan benytter til Ariya. Bilerne er som udgangspunkt forhjulstrukne.
Platformen til Renault Mégane er den samme, som Nissan benytter til Ariya. Bilerne er som udgangspunkt forhjulstrukne.

Følg Motor på Instagram