Renault er på vej ud af sin elektriske tornerosesøvn. I snart ti år har den franske elpionér reelt ikke lanceret en eneste, helt ny elektrisk personbil. Der var ellers masser af strøm på Renault omkring 2011-2012, hvor både Fluence og Zoe blev lanceret.
Men nu tager Renault et markant skridt ind i den moderne elektriske æra. Det sker med den elektriske Mégane med tilnavnet E-Tech Electric, som har verdenspremiere på IAA-udstillingen i München.
Danske kunder kan se frem til at få bilen fra marts.
Helt anderledes end benzin-Mégane
Trods det velkendte navn har bilen – lidt forvirrende – intet med den eksisterende Renault Mégane at gøre. Eludgaven er bygget fra elbil fra grunden og deler teknisk fundament med Nissan Ariya.
Mens Ariya er en crossover, er Mégane en mere traditionel hatchback, dog med stilelementer fra crossover-modellerne. Dermed skiller Mégane sig ud, da næsten alle andre nye, større elbiler er crossovers eller SUV’er. VW ID.3 er en af få undtagelser.
Crossover senere
Renault har tidligere indikeret, at der også vil komme en elektrisk crossover med samme teknik. Den skulle have været klar et stykke ind i 2022, men da Mégane Electric er forsinket, er crossoveren formentlig skubbet til 2023.
Selv om Renault kommer sent til anden bølge, er der ingen af bilens tal, der skaber overskrifter eller wau-effekt.
470 km rækkevidde
Renault Mégane Electric-fakta
Længde: 4,21 m
Bredde: -
Højde: 1,50 m
Akselafstand: 2,70 m
Bagagerum: 440 l
Påhængsvægt: 900 kg
Platform: CMF-EV
Største batteri er på 60 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på 470 km. Batteriet er noget mindre end Ariyas op til 87 kWh, men Renault'ens rækkevidde er næsten lige så stor.
Motorens maksimale ydelse er 218 hk med det store batteri. En mindre udgave har 40 kWh-batteri, 300 km rækkevidde og 130 hk.
Den maksimale ladehastighed opgives til 130 kW. Grundudgaverne nøjes med 7 kW vekselstrømsladning, mens de højere versioner klarer 22 kW.
I praksis ser det pænt ud. Renault opgiver, at man ved en lynlader kan få op til 300 km kørsel (WLPT) på 30 minutter.
Mange gode løsninger
Bag de gennemsnitlige værdier gemmer sig en yderst gennemarbejdet og tilsyneladende ganske avanceret bil.
Batteriet har således en ny kemisk sammensætning, der betyder 20 pct. større energitæthed end i Renault Zoe. Det vejer blot 395 kilo, hvilket gør, at Mégane kan nøjes med en vægt på 1.624 kg. Det er meget moderat for en mellemstor elbil.
Trækevnen er op til 900 kg.
Batteripakken er blot 11 centimeter høj – ifølge Renault den tyndeste konstruktion til dato.
Styres af Google
I kabinen har man udsigt til en 24 tommer skærm, der indeholder både instrumenthus og multimediesystem i midten.
Multimediesystemet er udviklet af Google og baseret på Android Automotive OS. Det indeholder bl.a. Google Maps, Google Play Apps, Google Assistent og en særlig elektrisk rutevejledning - alt sammen stemmestyret.
Danske priser kendes endnu ikke.