Der er for alvor blevet sat strøm til det danske bilsalg. Mens de opladelige plugin-hybridbiler længe har været populære blandt bilkøberne, var august måneds bilsalg bogstaveligt talt helt elektrisk.
19,3 procent af de nye indregistrerede biler var her rene elbiler.
I alt 3.050 elbiler fik i august måned nummerplader på. Lægger man de populære plugin-hybrider til, udgjorde de elektriske biler 6.453 biler ud af i alt 15.844 solgte biler. Det viser tal fra De Danske Bilimportører. Det er den højeste andel af grønne biler nogensinde.
Tre elbiler blandt top 10
At elbilerne er på vej ud af plugin-hybridernes skygge, ses også på august måneds top 10 over mest solgte biler. Her ligger VW ID.4 og VW ID.3 henholdsvis nummer 2 og 3 med 414 og 400 indregistrerede biler kun overgået af Ford Kuga med 507 biler – de 497 i plugin-hybrid-udgave. Se den samlede top 25 nederst.
Den nye Audi Q4 e-tron er nummer 8 på listen med 320 indregistrerede biler.
Der er dog et element af mørketal i august-tallene. Mange af elbilerne er købt tidligere i år, men er først blevet leveret i august. Bilerne tæller nemlig først med i statistikken, når de indregistreres.
Med augusts salg sniger det samlede antal nye elbiler i 2021 sig op på 11.813 ifølge De Danske Bilimportører. Det er mere end en fordobling i forhold til samme tidspunkt sidste år.
En del af fremgangen kan forklares med et større modeludbud af både elbiler og plugin-hybrider fra 46 i 3. kvartal sidste år til 74 i 3. kvartal i år.
”Salgstallene afspejler de faktiske antal indregistrerede biler og viser, at interessen er enorm for ikke bare for opladelige biler men også for elbiler, som for alvor bliver leveret i disse uger. Dertil kommer EU's skrappere krav til bilernes udledning, som er med til at få sendt masser af nyere modeller på markedet,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
”Mange af de nye elbilmodeller som Skoda Enyaq, VW ID.4 og ID.3, Audi Q4 e-tron og Hyundai Ioniq 5 har medført et boom i salgstallene, og med ro om afgifterne er salget for alvor kommet i gang.”
Ifølge ham kræver det dog mere investering i ladeinfrastruktur og billigere elbiler i de mindre klasser, hvis slaget af elbiler skal yderligere op i gear.
SUV mest populære bilklasse
Skulle man være i tvivl om, hvilke biltyper bilkøberne vil have, er det nok at kaste et blik på salgstallene for august. Næsten hver anden solgte bil (47,1 pct.) var her at finde i det populære SUV-segment. Især de mellemstore SUV’er som Ford Kuga og Peugeot 3008 efterspørges.
Chipmangel skaber usikkerhed om levering
Med augustsalget var der ved udgangen af måneden nyregistreret 125.743 biler. Det er en sjat flere end på samme tid sidste år, hvor tallet var 124.947.
”Vi oplever god aktivitet i bilsalget for tiden, der dog er præget af udfordringer med leverancer fra underleverandører til bilfabrikkerne, hvilket kan give længere leveringstider,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Og netop leveringen bliver det store spørgsmål, hvis salgskurven for de elektriske biler skal fortsætte året ud.
”En ting er efterspørgslen, en anden er selvfølgelig, om planen for leveringerne holder. Som mange andre er bilproducenterne også hårdt ramt af manglen på de vigtige mikrochip til bilerne. Det har skabet flaskehalse hos flere bilproducenter og kan betyde, at antallet af opladelige biler bliver forsinket,” siger Ilyas Dogru.
Bilmodel | Antal | |
---|---|---|
1 | Ford Kuga | 507 |
2 | VW ID.4 | 414 |
3 | VW ID.3 | 400 |
4 | Toyota Aygo | 383 |
5 | Citroën C3 | 370 |
6 | BMW 3-serie | 353 |
7 | Toyota Yaris | 328 |
8 | Audi Q4 e-tron | 320 |
9 | Opel Corsa | 306 |
10 | Peugeot 3008 | 300 |
11 | VW T-Cross | 286 |
12 | Audi Q3 | 258 |
13 | Ford Mustang Mach-E | 254 |
14 | Hyundai i10 | 244 |
15 | Suzuki Swift | 241 |
16 | Skoda Fabia | 233 |
17 | Tesla Model Y | 217 |
18 | Skoda Kamiq | 213 |
19 | VW Polo | 206 |
20 | Toyota RAV4 | 204 |
21 | Seat Leon | 198 |
22 | Audi Q5 | 196 |
23 | Peugeot 2008 | 193 |
24 | Renault Captur | 182 |
25 | Kia Ceed | 178 |
Skal du købe ny bil?