Smart snart klar til genstart fra Kina

Efter lang tids dvale er minibil-mærket Smart ved at være klar med en helt ny model-serie. Første nye bil fra Mercedes-Geely-samarbejdet er en kompakt SUV. Elbilen får rækkevidde på 440 km.

Smart
Nyt om biler

Der har længe været stilhed hos Smart, det minibil-mærke som Daimler, der ejer Mercedes-Benz, i sin tid var med til at etablere, og som nu er et rent elbilmærke.

Ingen nyheder og intet salg. Selv om Smart stadig markedsføres af Mercedes-Benz, er der blot indregistreret tre biler i Danmark i år.

Men i det mindste manglen på nyheder er helt efter planen. Daimler kastede til dels håndklædet i ringen i marts 2019 og overdrog halvdelen af ejerskabet til Volvos ejer, Geely Holding. Det skete med løftet om at lancere første nye model af en helt ny generation fra 2022.

Smart Concept #1 er meget tæt på produktionsmodellen, der kommer i 2022.
Smart Concept #1 er meget tæt på produktionsmodellen, der kommer i 2022. Det skulle også gælde den usædvanlig store bredde på godt 1,90 meter.

SUV i miniklassen

Og det kommer tilsyneladende til at holde. På bilmessen IAA viser Daimlers og Geelys fælles barn sin første model. Det sker med den produktions-nære konceptbil Concept #1.

Det er en kompakt SUV, som bliver mærkets hidtil største model. Med en længde (på konceptbilen) på 4,29 meter er den en anelse længere end Renault Captur, men akselafstanden er voldsomme 11 cm større.

Det tyder på god kabineplads, hvilken billederne af kabinen også synes at bekræfte. Bilen er tilmed særdeles bred.

Smarts SUV får en usædvanlig betjening med 12,8-tommer skærmen i 3D.
Smarts SUV får en usædvanlig betjening med 12,8-tommer skærmen i 3D.

440 km på en opladning

Smart Concept #1-fakta

Længde: 4,29 m
Bredde: 1,91 m
Højde: 1,70 m
Akselafstand: 2,75 m
Platform: Geely SEA

Smart giver ikke tekniske detaljer, men uofficielle kilder oplyser, at SUV’en får en ydelse på omkring 250 hk, et batteri på knap 70 kWh og en officiel rækkevidde på 440 km.

Det er i en helt anden liga end dagens Smart For Two, som ikke kører meget mere end 100 km mellem opladninger.

I kabinen har de ombordværende udsigt til en usædvanlig, tredimensionel skærm, som måler 12,8 tommer.

Der er god plads i kabinen. Konceptudgaven har kun to bagsæder, men forvent at den færdige bil har en traditionel bænk til tre. Der er i hvert fald rigelig plads i bredden.
Der er god plads i kabinen. Konceptudgaven har kun to bagsæder, men forvent at den færdige bil har en traditionel bænk til tre. Der er i hvert fald rigelig plads i bredden.

Teknisk basis fra Geely - og Volvo

Platformen er angiveligt den, som Geely har udviklet sammen med Volvo, og som kun skal bruges til rene elbiler. Platformen viser hermed, at den er ekstrem fleksibel. Dette er den hidtil mindste version indtil videre, men byggeklodserne skal også kunne strækkes helt op til biler på størrelse med Volvo XC90.

Nye elbiler i 2021 og 2022

Opgaverne hos det nye Smart er fordelt sådan, at Mercedes-Benz står for det visuelle design, mens Geely tage sig at teknisk udvikling og produktionen. Smart-bilerne skal bygges i Kina og sælges i både Kina og Europa.

Designet er meget tæt på den endelige model, som går i produktion i 2022.
Designet er meget tæt på den endelige model, som går i produktion i 2022. Bilen er lidt større og mere rummelig end de fleste i mini-SUV-klassen.