Hvis man kikker nøje efter på en Apple iPhone, står der ’Designed by Apple in California’. Og nedenunder ’Assembled in China’. Eller ’in India’.
Noget tilsvarende kan være på vej for bilerne. Verdens største fabrikant af elektronik, taiwanesiske Foxconn, har præsenteret sine første to biler, begge eldrevne, og det er udset til at blive begyndelsen på et stort bileventyr af en ny slags.
Der kommer ikke til at stå Foxconn på bilerne. Selv om virksomheden har været dybt ned i udviklingen af bilen, er det sket sammen med et bilfirma fra Taiwan, og det er dette firma, som skal lægge navn til og sælge bilen.
Skal bygge biler for mange mærker
Og disse samarbejdspartnere vil der komme mange flere af. Foxconn, der officielt hedder Hon Hai Technology Group, har aftaler med bl.a. Geely (Volvos ejer) og Fisker om at skulle bygge biler på deres vegne. Foxconn har også indgået et teknologi-samarbejde med Stellantis, der bl.a. står bag Peugeot, Opel og Jeep.
En anden prominent kunde kan måske komme til: Apple. Der er mange rygter, men absolut ingen offentlig kendte fakta om, at Foxconn skal bygge en bil for Apple, skulle den amerikanske virksomhed nogensinde få en klar. Seneste tidshorisont hedder 2024, men Apples planer om en bil har rumlet i mere end ti år.
Nært forhold til Apple
Den vigtigste årsag til at Foxconn kædes sammen med Apples mulige bil er, at Foxconn er den største producent af iPhones. Og at Apple ikke selv skal samle biler.
Det er ikke nyt, at uafhængige og ret ukendte firmaer bygger biler på vegne af de store bilproducenter. Østrigsk-canadiske Magna-Steyer og finske Valmet har længe excelleret som kontrakt-producenter for bl.a. Mercedes-Benz, BMW, Jaguar, Toyota, Saab, Aston Martin og Volkswagen.
Vil bygge biler i Europa
Men Foxconn har meget store ambitioner om at fremstille biler, formentlig kun elbiler, og har for nylig købt en bilfabrik i Ohio, USA. Firmaets chef siger desuden, at man inden længe vil bygge anlæg i Europa og senere i Indien og Latinamerika.
Så det er givetvis et firma, vi kommer til at høre en del mere til. Hvis man ellers kikker nøje efter, hvor og af hvem, bilerne bliver samlet.