Selv om danskerne har stor appetit på nye biler, er det sin sag at få bygget og leveret en ny bil. Og det ses på bilsalget i oktober, som skrumper 16 procent i forhold til sidste år. Det kommer oven i en nedgang på 17 procent i september.
Faldet skyldes primært lange ventetider på nye biler på grund af manglende mikrochip, konkluderer brancheforeningen De Danske Bilimportører. I årets første ti måneder er der nyregistreret 152.615 personbiler. Det er tre procent færre end samme periode sidste år.
Foruden svingende popularitet i almindelighed blandt bilmærkerne, rammes de Ikke lige hårdt af komponentmangel og logistiske forviklinger.
Bilsalg oktober
Nr. | Mærke | Antal |
1 | VW | 1.074 |
2 | Hyundai | 1.067 |
3 | Peugeot | 1.002 |
4 | Kia | 948 |
5 | Toyota | 924 |
6 | Ford | 848 |
7 | Mercedes-Benz | 838 |
8 | Citroën | 765 |
9 | Audi | 678 |
10 | BMW | 634 |
11 | Skoda | 583 |
12 | Opel | 498 |
13 | Renault | 459 |
14 | Volvo | 416 |
15 | Suzuki | 376 |
16 | Mazda | 252 |
17 | Nissan | 238 |
18 | Seat | 153 |
19 | Fiat | 144 |
20 | Polestar | 133 |
21 | Dacia | 116 |
22 | MG | 101 |
23 | DS | 58 |
24 | Mini | 55 |
25 | Porsche | 46 |
Hyundai og Kia store
Det giver det udslag, at Hyundai i oktober bliver næststørste mærke og Kia det fjerdestørste. Ingen af de to koreanske mærker (fra samme koncern) har indtil videre haft nævneværdige leveringsproblemer på grund af chipmangel m.m.
Heller ikke det unge mærke Polestar, der bygges i Kina, har leveringsproblemer, og forventer i år at kunne levere op mod 700 styks af sin enlige model, 2. Alene i oktober blev det til 133 biler, nok til at gøre Polestar til det 20. største mærke.
- Vi ved, at mange forbrugere har bestilt elbiler, som de venter på. Derfor afspejler tallene ikke bestillingerne. Vi forventer, at sidst på året vil flere kunder få leveret biler som Skoda Enyaq, Audi Q4 m.m., siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.
Toyota også i problemer
Mere uro er i vente. Toyota har således næsten klaret frisag indtil videre (og leverer femte flest biler i oktober), men koncernens store lagre af mikrochip er opbrugt, og både i september og oktober styrtdykkede produktionen. I år byggede bilgiganten kun 513.000 biler mod 842.000 året før.
Det vil nu give et kortvarigt fald i leveringerne til kunder, men allerede fra november er produktionen tilbage på nogenlunde normalt niveau.
Opladelige biler prioriteres typisk højt af bilproducenterne, når de sparsomme mikrochip-mængder skal fordeles.
43 procent opladelige biler
I Danmark holder de ’grønne’ biler uændret deres meget høje andel. 43 procent af de nye biler i oktober er enten rene elbiler eller opladningshybrider. Det er næsten det samme som de 45 procent i september og 40 procent i august.
- Det viser, at opladelige biler er kommet for at blive. Danskerne har taget elbilerne til sig, og udviklingen i ladeinfrastrukturen vil afgøre, om danskerne vælger elbiler fremfor plugin-hybrider. Vi hører om mange, som fravælger elbiler grundet bekymring om opladning, siger FDM-konsulenten.
Høj andel elektriske biler - hos nogle mærker
Kia solgte flest opladelige biler i oktober, og nåede op på 74 procent elbiler og plugin-hybrider ud af sit salg. Men også Audi, Ford og Volvo har en meget høj andel opladelige biler.
Nr. | Mærke | Antal opladelige biler oktober | Andel |
1 | Kia | 701 | 74% |
2 | VW | 523 | 49% |
3 | Audi | 512 | 76% |
4 | Ford | 511 | 60% |
5 | Hyundai | 450 | 42% |
6 | Mercedes-Benz | 383 | 46% |
7 | Peugeot | 373 | 37% |
8 | BMW | 348 | 55% |
9 | Volvo | 266 | 64% |
10 | Renault | 219 | 48% |
Elbiler bakker
De rene elbiler falder lidt tilbage i de nyeste tal. Mens de i september var oppe på næsten samme antal som plugin-hybriderne, er fordelingen i oktober 26 procent til hybriderne og 17 procent til elbilerne.
En del af forklaringen kan være, at Danmarks næststørste elbilmærke, Tesla, har en meget ujævn levering og indregistrerede mange i september, men nærmest ingen i oktober.
Ford Kuga gør i oktober comeback som den mest solgte bil efterfulgt af Kia Ceed/Xceed og Citroën C3. Kuga ligger også nr. ét samlet i 2021 med et pænt forspring til nr. to, Citroën C3. Den mest populære elbil i år er VW ID.4, der med ca. 2.200 registreringer ligger nr. 15.
Top 20 personbiler oktober |
||
Nr. |
Model |
Antal |
1 |
Ford Kuga |
551 |
2 |
Kia Ceed/Xceed |
493 |
3 |
Citroën C3 |
388 |
4 |
Peugeot 208 |
300 |
5 |
Hyundai i10 |
294 |
6 |
Opel Corsa |
290 |
6 |
Peugeot 3008 |
290 |
8 |
VW ID.4 |
216 |
9 |
Audi Q4 |
207 |
10 |
Skoda Fabia |
198 |
11 |
Hyundai Tucson |
194 |
12 |
BMW 3-serie |
192 |
13 |
Audi Q5 |
190 |
14 |
Kia Niro |
184 |
15 |
Toyota Aygo |
183 |
16 |
Peugeot 2008 |
182 |
17 |
Suzuki Swift |
174 |
18 |
Audi Q3 |
167 |
19 |
Volvo V60 |
163 |
20 |
Renault Clio |
159 |
Top 10 elbiler oktober |
||
1 |
VW ID.4 |
216 |
2 |
Audi Q4 |
207 |
3 |
Hyundai Kona |
153 |
4 |
Polestar 2 |
133 |
5 |
VW ID.3 |
121 |
6 |
Kia Niro |
114 |
7 |
Kia EV6 |
113 |
8 |
Mercedes-Benz EQA |
111 |
9 |
Skoda Enyaq |
100 |
10 |
Renault Zoe |
93 |
Top 10 plugin-hybrider oktober |
||
1 |
Ford Kuga |
469 |
2 |
Kia Ceed/Xceed |
375 |
3 |
Peugeot 3008 |
246 |
4 |
Audi Q5 |
184 |
5 |
Hyundai Tucson |
181 |
6 |
Toyota RAV4 |
100 |
7 |
Volvo V60 |
95 |
8 |
Volvo XC40 |
94 |
9 |
Renault Captur |
93 |
10 |
MG EHS |
82 |
Kilde: De Danske Bilimportører |