Pickups er ikke ligefrem storsælgere i Europa. Og slet ikke i Danmark. Og i endnu mindre grad til private. Men de praktiske og robuste biler har alligevel en vis appel til aktivt friluftsliv eller direkte eventyr. Foruden seriøst arbejdsbrug.
Til dem, der drømmer om dens slags, er der for en sjælden gangs skyld en spændende nyhed på vej. Ford præsenter nu en ny Ranger, ti år efter at den seneste model kom frem. Ranger kommer dermed i fjerde generation. Men den nye pickup er ikke lige om hjørnet. Leveringerne til Danmark begynder først i begyndelsen af 2023.
Den nye Ranger er stadig af den hårdføre type, som er bygget over et chassis. Bilen er vokset lidt med en akselafstand og bredde, der begge er øget fem cm.
2x4 og 2 slags 4x4
Grundudgaven har tohjulstræk (bagtil) og single cab, mens andre versioner fås med dobbeltkabine (dvs. bagsæde), og der er mulighed for to typer firehjulstræk. I det ene kobles forhjulene til manuelt, mens det andet er et mere moderne system med permanent firehjulstræk, der selv regulerer trækkraften.
På motorsiden er der ingen revolutioner, men mindre man betegner ankomsten af en sekscylindret diesel som revolutionerende. Det er i hvert fald en temmelig usædvanlig mulighed. V6-motoren er så vidt vides på 3,0 liter, og har formentlig en ydelse på lidt over 200 hk. Ford giver ingen detaljer.
Ingen strøm - indtil videre
Det gælder også de øvrige motorer, som er ”gennemtestede” dieselmotorer på 2,0 liter. En 2,3 liters benzinmotor bliver tilbudt i nogle lande. Der er nye gearkasser – bade fem- og sekstrins manuelle samt en opdateret titrins.
El? Ikke det der ligner. Det har endnu ikke vundet indpas i klassen. Ford nævner overhovedet ikke elektrificering i forbindelse med præsentationen, men mærket har tidligere sagt, at der skulle komme en plugin-hybrid.
Kommer også som VW
Den kommende Ranger er del af et tæt produktsamarbejde mellem Ford og VW. Det er Ford, der grundlæggende udvikler teknikken, men VW tilpasser den til sin udgave, Amarok. Forskellene skulle være ret store i kabinen, særligt med infotainment-systerme og betjeningen af dem.
Ranger, der er Europas mest solgte i klassen, bygges i dag så eksotiske steder som Thailand, Argentina, Nigeria og Sydafrika. Den nye model til Europa skal sammen med VW-udgaven fremstilles på Fords Silverton-fabrik i Sydafrika. Som noget nyt skal pickup’en også bygges og sælges i Nordamerika.