Hårdfør Ford giver gas med diesel

En helt ny Ranger har set dagens lys, ti år efter den nuværende kom til verden. Den terrængående pickup er dog først i Danmark i 2023. Det sker samtidig med en fætter fra VW. Usædvanligt: V6 diesel. Men ingen el.

Ford Ranger kommer i tre versioner.
Nyt om biler

Pickups er ikke ligefrem storsælgere i Europa. Og slet ikke i Danmark. Og i endnu mindre grad til private. Men de praktiske og robuste biler har alligevel en vis appel til aktivt friluftsliv eller direkte eventyr. Foruden seriøst arbejdsbrug.

Til dem, der drømmer om dens slags, er der for en sjælden gangs skyld en spændende nyhed på vej. Ford præsenter nu en ny Ranger, ti år efter at den seneste model kom frem. Ranger kommer dermed i fjerde generation. Men den nye pickup er ikke lige om hjørnet. Leveringerne til Danmark begynder først i begyndelsen af 2023.

Den nye Ranger er stadig af den hårdføre type, som er bygget over et chassis. Bilen er vokset lidt med en akselafstand og bredde, der begge er øget fem cm.

Den nye Ranger kommer i tre design- og udstyrsversioner.
Den nye Ranger kommer i tre design- og udstyrsversioner, XLT, Sport og Wild Trak.

2x4 og 2 slags 4x4

Grundudgaven har tohjulstræk (bagtil) og single cab, mens andre versioner fås med dobbeltkabine (dvs. bagsæde), og der er mulighed for to typer firehjulstræk. I det ene kobles forhjulene til manuelt, mens det andet er et mere moderne system med permanent firehjulstræk, der selv regulerer trækkraften.

På motorsiden er der ingen revolutioner, men mindre man betegner ankomsten af en sekscylindret diesel som revolutionerende. Det er i hvert fald en temmelig usædvanlig mulighed. V6-motoren er så vidt vides på 3,0 liter, og har formentlig en ydelse på lidt over 200 hk. Ford giver ingen detaljer.

Kabinen fås i flere størrelser, som påvirker længden af ladet.
Kabinen fås i flere størrelser, som påvirker længden af ladet. Her er det en double cab med fuldt bagsæde.

Ingen strøm - indtil videre

Det gælder også de øvrige motorer, som er ”gennemtestede” dieselmotorer på 2,0 liter. En 2,3 liters benzinmotor bliver tilbudt i nogle lande. Der er nye gearkasser – bade fem- og sekstrins manuelle samt en opdateret titrins.

El? Ikke det der ligner. Det har endnu ikke vundet indpas i klassen. Ford nævner overhovedet ikke elektrificering i forbindelse med præsentationen, men mærket har tidligere sagt, at der skulle komme en plugin-hybrid.

Ranger har fået en helt ny og meget personbilsagtig førerplads.
Ranger har fået en helt ny og meget personbilsagtig førerplads. Instrumenthuset er digitalt, i hvert fald i nogle udgaver.

Kommer også som VW

Den kommende Ranger er del af et tæt produktsamarbejde mellem Ford og VW. Det er Ford, der grundlæggende udvikler teknikken, men VW tilpasser den til sin udgave, Amarok. Forskellene skulle være ret store i kabinen, særligt med infotainment-systerme og betjeningen af dem.

Ranger, der er Europas mest solgte i klassen, bygges i dag så eksotiske steder som Thailand, Argentina, Nigeria og Sydafrika. Den nye model til Europa skal sammen med VW-udgaven fremstilles på Fords Silverton-fabrik i Sydafrika. Som noget nyt skal pickup’en også bygges og sælges i Nordamerika.

Ranger får den nyeste udgave af Fords infotainment-system, Sync 4.
Ranger får den nyeste udgave af Fords infotainment-system, Sync 4. Trykskærmen er på enten 10,1 eller 12 tommer. Bilens placering på landkortet indikerer, at det er en thailandsk bygget udgave. Bilerne til Europa vil komme fra Sydafrika.

Læs Motors nyheder