Mens mange mærker forlader den en gang så populære mikroklasse, holder Toyota fast. Og tager et skridt op. Helt bogstaveligt.
Den nuværende Aygo udgår nu, men en helt ny og meget anderledes model kommer til salg inden sommer.
Tredje generation af mikrobilen skifter navn til Aygo X (skal udtales ’cross’, synes Toyota), og den bliver noget større og især højere. Og så får den udseende som en lille SUV eller - mere betegnende – en crossover.
Få direkte konkurrenter
Som en crossover i mikroklassen bliver Aygo X en sjældenhed og kommer i selskab med Suzuki Ignis og Fiat Panda Cross.
X’et i navnet skal netop signalere crossover, men det er så spøjst nok det eneste, der er tilbage af det markante X-design, som den hidtidige model havde, særligt i form af en tydelig kryds på fronten. Det gav den gamle Aygo et markant design, men delte åbenbart også vandene blandt potentielle kunder.
Nu er fronten helt anderledes, mere modent og voksent, og kunne minde lidt om den hedengangne Toyota iQ. Bagtil, derimod, er modellen mere genkendelig med de høje og næsten sigsakkende baglygter.
Video: Se nærmere på Aygo X
Meget større på alle ledder
Toyota Aygo X-fakta
Længde: 370 cm
Bredde: 174 cm
Højde: 153 cm
Akselafstand: 243 cm
Bagage: 231 liter
Platform: GA-B
Aygo X er blevet fem cm højere, og siddepositionen er hævet fem en halv cm. Ud over nemmere ind- og udstigning, giver det bedre overblik i trafikken, og man har ifølge Toyota nemmere ved at få øjenkontakt med fodgængere og cyklister.
Også frihøjden er øget en smule, så den nu er den samme som på Toyota C-HR.
24 cm længere
Mere markant er bredden øget hele 13 cm, længden med 24 cm og akselafstanden med 9 cm. Det er et usædvanligt stort vokseværk ved et modelskifte.
Trods den større akselafstand er vendediameteren mindsket ganske meget – fra 10,8 til 9,4 meter. Det vil man kunne mærke ved bykørsel.
Bedre plads foran og i bagagerummet
Den større bredde betyder, at der er blevet bedre plads ved forsæderne – bl.a. er de rykket to cm længere fra hinanden. Bagsædet, derimod, er ca. uændret og stadig en noget stram oplevelse for en voksen.
Men bagagerummet er til gengæld blevet meget større. Det er øget 38 procent fra 168 til 231 liter. Toyotas undersøgelser viser, at bagsædet kun bruges fem procent af tiden - derfor var det mere vigtigt med bedre plads til weekendturens bagage.
Bagklappen er nu en rigtig bagklap og ikke bare en oplukkelig bagrude som før. Hele bagklappen er elegant beklædt med glas, også der hvor ruden ikke er. Desværre har Toyota glemt et indvendigt håndtag til at lukke med.
Helt ny førerplads
Førerpladsen er helt ny, og virker mere elegant og moderne – og europæisk – end f.eks. den lige så nye Toyota Yaris Cross. En forklaring kan være, at bilen rent faktisk er udviklet i Europa, i Belgien. Det er første gang nogensinde, at en Toyota er udviklet fra start til slut i Europa. Bilen skal også bygges i Europa, i Tjekkiet, og skal også kun sælges her.
En mærkelig svipser for en europæisk bil er, at ratstammen ikke kan justeres i længden. Det kan den ellers i Yaris, som Aygo deler teknisk fundament med.
Skærmen i den ovale indpakning er enten på syv eller ni tommer og er teknisk identisk med Yaris’. Alle versioner har Apple Carplay/Android Auto, i grundudgaver er det med ledning, mens dyrere versioner har det trådløst.
Aygo X får sikkerhedssystemet Toyota Safety Sense som standard. Det indebærer, foruden en avanceret nødbremse, også komfortudstyret adaptiv fartpilot som standard.
Forlygterne er som standard almindelige halogen-lygter, mens de dyrere udgaver har LED.
Slet ingen el
Hvis nogen havde forventet en hybridudgave – eller sågar en elbil – bliver de skuffet. Aygo er helt konventionel, når det gælder motor. Der er genbrug af den gamle trecylindrede 1.0-benzinmotor med 72 hk.
Benzinforbruget er uændret i forhold til forgængeren, selv om bilen er blevet større, ikke mindst bredere og højere. Med det trinløse CVT-gear kører bilen officielt 21,3 km pr. liter. Med manuelt gear er tallet 20,4.
Bilen kan teoretisk set få hybridteknik, sågar med opladning, siger Toyota til Motor, men der er ingen aktuelle planer om det. Og det vil kræve omtænkning af bilen med risiko for kompromis i kabine- eller bagagerumsplads.
Aygo X vil ikke kunne trække en trailer, men får mulighed for anhængertræk til cykelholdere m.m.
Fra 120.000 kr.
Med vokseværket og det højere udstyrsniveau er der udsigt til lidt højere priser end i dag. Billigste version koster 120.000 kr., mens Toyota forventer, at den mest efterspurgte variant bliver en Active til 135.000 kr.
Mens grundmodellen har aircondition (manuelt), adaptiv fartpilot og højt sikkerhedsniveau, får man i Active også otte tommer skærm, bakkamera, Apple Carplay/Android Auto, klimaanlæg, LED-forlygter, 17 tommer alufælge, læderrat, ekstra lydisolering, DAB+ radio, fartbegrænser og forberedelse til cykelholder.
Aygo X ventes klar til levering i det sene forår.