Sidste chance: plugin-hybrid til lav afgift

Afgiften på opladningshybrider stiger fra nytår. Mange modeller er udsolgte, men der er mange spændende biler, som stadig kan leveres i år. Motors optælling viser, at der findes omkring 25 bilmodeller til levering i år. Hvis du er hurtig. Der er mindst 10.000 kr. at spare. På dyre biler kan stigningen være over 50.000 kr.

Peugeot 3008 er blandt de plugin-hybrider, der kan fås hurtigt.
Nyt om biler

Plugin-hybrider er populære som aldrig før. I år udgør de over 20 procent af det samlede bilsalg – en dobbelt så høj andel som rene elbiler.

- Danskerne er vilde med plugin-hybriderne. Udover at have en delvis grøn profil, har bilerne typisk gunstige priser, kraftig motor, meget ekstraudstyr til moderat pris og god mulighed for firehjulstræk, bemærker chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.

Men han påpeger:

- Bilerne er stærkt efterspurgte, men FDM anbefaler, at man kun vælger dem, hvis man har mulighed for at lade, og i det daglige oplader bilen så meget som muligt både af hensyn til pengepungen og ikke mindst klimaet.

Mange muligheder til gammel pris

Men inden længe bliver det mindre attraktivt at vælge plugin-hybrid. De stiger nemlig i afgift fra nytår. Udsigten til den stigning har længe fået efterspørgslen i Danmark til være glohed, og adskillige mærker må melde alt udsolgt i 2021. Men langt fra alle.

Højere afgift 1/1 2022

Afgiften får et hak opad for plugin-hybrider, der indregistreres første gang fra og med 1. januar 2022. Der sker ikke noget med de løbende afgifter, ud over at de hæves en smule hvert år for alle biler. Stigningen i plugin-hybriders registreringsafgift er en kombination af flere reguleringer: mindre rabat i registreringsafgiften, mindre fradrag for batteristørrelse, mindre grundfradrag og lidt højere CO2-tillæg.

Derfor er der gode muligheder for at få sig en fabriksny plugin-hybrid til ’gammel pris’. En del mærker har nemlig biler på lager eller har usolgte biler på vej hjem, viser Motors undersøgelse af markedet.

Kan leveres i år

Dermed kan kunder, der går ind til en bilforhandler nu – her i begyndelsen eller midten af november - få bilen leveret inden nytår.

Og det er godt nyt, hvis man er på udkik efter en plugin-hybrid, for biltypen stiger mindst 10.000 kr. i afgift fra nytår. En typisk SUV-model til 325.000 kr. stiger alt andet lige ca. 16.000 kr.

Disse biler kan du nå at få:

  • BMW: Et stort udvalg af opladningshybrider er der i BMWs program, men kun en enkelt kan man stadig nå at ønske sig i julegave. Det er X3 xDrive 30e, en sag til pt. 579.000 kr. Efter nytår bliver den 25.000 kr. dyrere.
  • Citroën: Mærket har én plugin-hybrid i programmet, den efterspurgte C5 Aircross. Trods stor popularitet er der masser af biler til levering i 2021, også til nye kunder.
  • DS: Det franske mærke har i Danmark et lager på en snes usolgte eksemplarer af sin store DS 7.
  • Ford: Der kommer løbende nye sendinger af Kuga hjem, men de fleste er kundesolgte. Det vil dog med god sandsynlighed være muligt at finde en frisk lagerbil hos nogle forhandlere – og så til 2021-afgift, hvis bilen får plader på i år. Den store Explorer er det faktisk også muligt at få, da der findes en halv snes i landet.
  • Hyundai: Her er masser af muligheder. Hvis man skriver under på en slutseddel senest 15. december, får man plugin-hybriden til 2021-priser/afgifter. Det gælder alle modeller. Der er ingen ultimativ dato for indregistrering i 2022, men Hyundai vil – i begge parters interesse – sørge for, at det sker hurtigst muligt.
  • Jeep: Der er mulighed for en Jeep i år. Renegade, som er den mindste, findes der en snes usolgte af i Danmark. Compass kommer der en snes af til Danmark i den sidste halvdel af december. De kan nok nå at få nummerplader på i år, men muligvis må kunder vente til lige efter nytår med at få dem udleveret. Men altså til gammel pris. Den store Wrangler tæller ikke som lavemissionsbil og har der derfor fuld afgift både i år og næste år.
  • Kia: Det koreanske mærke, som er et af de største PHEV-mærker herhjemme, kan indtil videre levere alle sine plugin-hybrider i år, undtagen Sorento. Dermed kan man bl.a. få en Ceed eller Xceed i 2021.
  • Mercedes-Benz: Her skal man være heldig og ikke kræsen. Mercedes-Benz har ingen ledige produktionspladser, så man kan få leveret en plugin-hybrid i 2021. Der kan dog være kunder, som frasiger sig deres bil, og det kan give enkelte muligheder inden 31. december. 
  • MG: Den store SUV, EHS, kan leveres i år.
  • Mitsubishi: Den relancerede Eclipse Cross er der pænt mange af på lager til levering straks.
  • Opel: Den mellemstore SUV Grandland er på lager til omgående levering i udgaver med 300 hk. Den faceliftede Grandland med 225 hk lanceres først i 2022.
  • Peugeot: 3008 PHEV kan uden problemer leveres til nye kunder nu og her.
  • Renault: Der er masser af Captur Plug-in i landet og på vej, som kan sælges og leveres før nytår - ingen begrænsninger mht. farver og udstyrsvarianter. Der er også en hel del Mégane hatchback og Sport Tourer (stationcar).
  • Skoda: Der er stort set udsolgt, men der står enkelte Octavia og Superb hist og her hos forhandlerne.
  • Suzuki: Across, en søsterbil til Toyota RAV4, findes stadig på lager og kan leveres i år.
  • Volvo: Både V60 og V90 kan leveres i år. Det er primært versioner med det ’lille’ batteri, der er ledige eksemplarer af. XC40 PHEV er udsolgt det næste halve år. De store XC60 og XC90 falder ikke ind under lav-emissionsgrænsen og berøres derfor ikke.
Ford Kuga er Danmarks mest solgte plugin-hybrid. Men i resten af 2021 er det ikke helt nemt at finde en til hurtig levering.
Ford Kuga er Danmarks mest solgte plugin-hybrid. Men i resten af 2021 er det ikke helt nemt at finde en til hurtig levering.

Dyrere biler fra 2022

Så meget stiger prisen på udvalgte plugin-hybrider fra 2022:

Ford Kuga Trend: 10.000 kr.
Ford Kuga ST-Line: 13.500 kr.
Citroën C5 Aircross
 Iconic: 15.000 kr.
Citroën C5 Shine Sport: 20.000 kr.

​​​​​​Hyundai Tucson: 16.000 kr.
Hyundai Santa Fé: 22.000 kr.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid: 55.000 kr.

Mærker som Audi, Porsche, Toyota og VW samt reelt Mercedes-Benz må meldte alt udsolgt i år og angiver derfor også priserne med 2022-afgifter. Lexus’ første plugin-hybrid, NX, lanceres først primo 2022.

Stigning hvert år

Afgiften på plugin-hybrider bliver ved at stige hvert år, da deres lempelse i forhold til konventionelle biler langsomt udfases.

- Politikerne har med aftalen fra december 2020 understreget, at plugin-hybrider er en trædesten til en fuld elektrificeret bilpark, og derfor stiger afgifterne på plugin-hybriderne gradvist frem mod 2030, siger Ilyas Dogru.

Peugeot 3008 er blandt de plugin-hybrider, der hurtigt kan leveres.
Peugeot 3008 er blandt de plugin-hybrider, der hurtigt kan leveres. På en Allure sparer man 14.000 kr. i år og på GT Pack 20.000 kr.

Typisk stigning nu: 16.000 kr.

En typisk plugin-hybrid til 325.000 kr., der stiger 16.000 kr. fra 1. januar 2022, får lagt omkring 18.000 kr. ekstra på prisen fra 1. januar 2023, viser FDMs beregninger. Afgiftsforhøjelsen fortsætter på samme niveau de følgende år.

Rene elbiler beholder deres stort set afgiftsfrie status til og med 2025. Dog forhøjes afgiften på de dyre elbiler – fra omkring 500.000 kr. og opefter – med 12.000 kr. fra 1. januar 2022.

Så meget hæves afgiften på plugin-hybrider

Beregningen er baseret på en bil med 11 kWh-batteri og et CO2-tal på 32 g/km. Tallene er gentaget i et skema under artiklen.

Kontakt FDMs rådgivning

Konkurrencen kan mindske prisstigning

Højere afgift medfører ikke altid, at bilens udsalgspris forhøjes tilsvarende, da konkurrencesituationen betyder, at bilproducenter, importører og forhandlere kan vælge at sænke bilens grundpris.

Der er dog ikke noget, der tyder på, at det sker lige i første omgang med plugin-hybriderne. Det generelle billede er, at 2022-priserne er reguleret med afgiftsforhøjelsen.

2021-pris

Beregnet 2022-pris

Stigning

250.000 kr. 

260.358 kr. 

10.358 kr. 

350.000 kr. 

364.836 kr. 

14.836 kr. 

450.000 kr. 

469.313 kr. 

19.313 kr. 

550.000 kr. 

573.791 kr. 

23.791 kr. 

650.000 kr. 

678.268 kr. 

28.268 kr.