Frække Toyota C-HR får forsigtig fætter

Endnu en helt ny SUV er på vej i Toyota-programmet: Corolla Cross. Dermed kommer mærket op på fem af typen. Corolla Cross er på størrelse med C-HR, men har et meget mere afdæmpet design. Grænsende til kedeligt.

Toyota Corolla Cross.
Nyt om biler

Virker Toyotas kompakte crossover, C-HR, stadig en kende for ungdommelig eller mærkelig – selv om vi har haft fem år til at vænne os til designet?

Så er her løsningen: Toyota lancerer i 2022 denne Corolla Cross, hvor man får stort set samme teknik og størrelse, men i en hel anden neutral indpakning. Var det ikke for den massive frontgrill, er det nemt at opfatte bilen som anonym. Eller måske kedelig. Bagtil ligner bilen noget fra 1990’erne.

Noget af forklaringen er, at Corolla Cross er en global model, som blev lanceret i Thailand som et af de første steder. Noget andet er, at bilen kan være et godt valg for de danske Toyota-kunder, der vil have noget lidt mere praktisk og mindre iøjnefaldende end C-HR, som er Toyotas nuværende mellemklasse-SUV.

Toyota Corolla Cross er lidt større end C-HR og er meget mere afdæmpet i designet.
Toyota Corolla Cross er lidt større end C-HR og er meget mere afdæmpet i designet.

Bilens basis, GA-C-platformen, er den samme i de to, og akselafstanden og dermed også i grove træk kabinepladsen er ens. Men Corolla Cross er længere og højere, så loftshøjden ved bagsædet er bedre og bagagerummet større.

Førerpladsen minder om de øvrige Corolla-modeller, men der er også forskelle i indretningen. Og mens Corolla Cross i Asien har traditionelt instrumenthus, får bilen i Europa en ren digital udgave i form af en 12,3 tommer skærm.

Kraftigere hybrid-system

En markant nyhed er, at Corolla Cross bliver først med femte generation af Toyotas fuldhybrid-system. Det er blevet en del kraftigere og har flere elektriske heste. Den samlede ydelsen fra benzin- og elmotor er helt oppe på 197 hk – 13 flere end den nuværende 2.0-hybrid.

Det er særligt bagpartiet, der får Corolla Cross til at virke anonym for ikke at sige kedelig.
Det er særligt bagpartiet, der får Corolla Cross til at virke anonym for ikke at sige kedelig. Toyota angiver ikke størrelsen på bagagerummet, men Motor kan bevidne, at det er ganske rummeligt og nok mere regulært end i C-HR.

Hybridbatteriet er af litium-ion-typen, og selv om det kan indeholde mere energi end fjerde generation, vejer det 40 procent mindre. Hybridsystemet i den forhjulstrukne Corolla Cross består af en 2.0-liters benzinmotor og en elmotor som samlet yder 197 hestekræfter, hvilket er 13 hestekræfter mere end i den hidtidige 2.0-liters fjerde generation hybridmotor.

Corolla Cross fås med firehjulstræk, hvor der som på RAV4 sidder en ekstra elmotor på bagakslen. Trods den ekstra elmotor har Toyota valgt, at den firehjulstrukne har samme ydelse som den forhjulstrukne, altså de 197 hk. Kun denne ene motor tilbydes.

Fortil er Corolla Cross ikke lige frem anonym, men den enorme grill virker lidt uharmonisk i forhold til det selvudslettende bagparti.
Fortil er Corolla Cross ikke lige frem anonym, men den enorme grill virker lidt uharmonisk i forhold til det selvudslettende bagparti.

Masser af SUV'er

Med lanceringen består Toyotas program af crossovers og SUV’er af fem modeller: Aygo X, Yaris Cross, Corolla Cross, C-HR og RAV4. Dertil er der annonceret den helt store Highlander, men ankomsten til Danmark er endnu en gang udskudt. Ydermere har Toyota Landcruiser og Hilux.

Corolla Cross til Europa bliver fremstillet i Japan, og introduktionen i Danmark sker i anden halvdel af 2022.

C-HR stammer fra 2016-2017, så en ny generation er undervejs. Det er sandsynligt, at vi ser den et stykke ind i 2022.

Førerpladsen minder om den i de øvrige Corolla'er, men der er også flere forskelle.
Førerpladsen minder om den i de øvrige Corolla'er, men der er også flere forskelle.

Læs Motors nyheder