Mazda 2 er ved at være en ældre bil. Så det er passende, at den snart får en efterfølger. Men ikke en afløser. Forklaring: Mens den nye model lanceres i Danmark til marts, fortsætter den nuværende, som stammer fra 2014, på ubestemt tid.
Det er der også en forklaring på. Den nye Mazda 2 kommer kun som fuldhybrid og bliver dermed prismæssigt placeret noget højere end de billigste udgaver af dagens model.
De to generationer af Mazda 2 har intet med hinanden at gøre. Men den nye har til gengæld en hel del fælles med Toyota Yaris. Faktisk er de to helt ens, og det skyldes et for længst annonceret samarbejde mellem de to japanske mærker.
De kan synes som en kapitulation for Mazda at måtte ty til denne form for ’badge engineering’, men i det mindste er det en meget rost model, Mazda nu kopierer. Yaris er f.eks. den nuværende Car of the Year, og minibilen vandt Motors gruppetest af ti minibiler i 2020.
Langt på literen
Vigtigt for Mazda har været at få adgang til modeller med lavere brændstofforbrug. Og det leverer Toyotas hybridteknik. Mazda 2 Hybrid kører mellem 25 og 26,3 km/l efter normen med et tilhørende CO2-udslip på 87-93 g/km afhængig af hjulstørrelse.
Motoren er som i Yaris en trecylindret 1.5-benzinmotor kombineret med en kraftig elmotor, og tilsammen yder de 116 hk. Da Toyotas hybrider altid har automatgear (CVT-typen), får Mazda 2 dermed atter automatgear – noget der forsvandt ved faceliftet for to år siden.
Mazda 2 Hybrid skal bygges af Toyota i Europa. Det betyder, at Mazda’en enten kommer fra Frankrig eller Tjekkiet.
Mazda har ingen priser klar på den nye 2-model, men billigste Yaris hybrid koster fra 193.000 kr. Danske Mazda-kunder vil kunne vælge mellem tre udstyrsniveauer: Pure, Agile og Select.
Mange Toyota-kloner
Den nye Mazda 2 er endnu et udslag af det tætte samarbejde mellem Toyota og Mazda, Suzuki og Subaru. I alle tilfælde er det grundlæggende Toyota-modeller og Toyota-teknik, der overføres til de mindre japanske mærker.
Som regel sker det uden nogen nævneværdig tilpasning til det modtagende mærkes design eller mærke-værdier i det hele taget.
F.eks. ligner Suzuki Swace og Across til forveksling Toyota-versioner ude og inde, og det samme gælder Subarus elbil, Solterra. Flere modeller er på vej i det japanske samarbejde.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.