Suzuki-SUV klar til generationsskifte

Den mellemstore Suzuki S-Cross er lige om hjørnet i en ny udgave. Alt er fornyet undtagen undervogn og motor. En rigtig hybrid er på trapperne. Og sandelig om der ikke også er en ren elbil på vej.

Suzuki S-Cross i 2022-udgaven.
Nyt om biler

Suzuki er god til at holde på en hemmelighed. Mærket viser nu for første gang sin nye S-Cross, som ingen har set før. Og alligevel er den klar hos danske forhandlere kort efter nytår.

Den nye S-Cross er ikke fuldstændig ny, idet platformen og motoren fortsætter fra den tidligere model, men er ellers ny både ude og inde.

S-Cross modellen med tilnavnet SX4 blev introduceret sidst i 2013 og fik et facelift i begyndelsen af 2017.

Der er skruet op for designet på den fornyede S-Cross.
Der er skruet op for designet på den fornyede S-Cross. Platformen/undervognen er genbrugt fra den nuværende generation.

Mere 'muskuløs og karakterfuld'

Designet er med Suzukis ord blevet mere muskuløst og karakterfuldt og har fået et mere tydeligt SUV-udtryk.

Der er nu LED-lygter overalt, mens kabine og instrumentbord er opgraderet med nye materialer, nyt instrumenthus samt ny midter- og centerkonsol. S-Cross er første Suzuki med et nyt multimediesystem, som bl.a. giver mulighed for 360-graders kamera, trådløs Apple Car Play og stemmestyring.

Sikkerhedsudstyret er forbedret ret meget med – afhængig af udstyrsvariant - nødbremse med fodgænger-genkendelse, aktiv vognbaneassistent, slingreadvarsel, skiltegenkendelse, blindvinkel advarsel og advarsel for krydsende trafik bag bilen.

Suzuki S-Cross har fået nyt infotainment-system og større midterskærm. Instrumenthuset er stadig konventionelt med analoge visere.
Suzuki S-Cross har fået nyt infotainment-system og større midterskærm. Instrumenthuset er stadig konventionelt med analoge visere. Kun i midten af instrumenthuset er der en meget lille skærm. 

Velkendt benzinmotor

Motoren er den velkendte 1.4-turbomotor med 129 hk, og hvor 48 volt mildhybrid-teknik er standard. Den officielle benzinøkonomi er 18,9 km/l. Nu som før er der valg mellem sekstrins manuelt og sekstrins automatisk gear samt mellem for- og firehjulstræk.

Den nye S-Cross får i løbet af 2022 desuden et nyt hybridsystem, som Suzuki kalder ’Strong Hybrid’. Ud fra beskrivelsen minder den nye hybrid om det klassiske Toyota-system, men det er uklart, om bilen kan køre en km eller to med slukket benzinmotor.

Suzuki S-Cross har fået LED-lygter overalt. Nyt er også, at bilen automatisk kan bremse under bakning.
Suzuki S-Cross har fået LED-lygter overalt. Nyt er også, at bilen automatisk kan bremse under bakning.

Suzuki beskriver det som, at den opsamlede batteristrøm kan bruges til at drive bilen i krybefunktion, ved igangsætning og ved cruising. Desuden kan elmotoren give ekstra moment til benzinmotoren ved gearskift og hård acceleration.

Elbiler på vej

Det nye ’Strong Hybrid’ kommer først i Vitara. Det sker i løbet af foråret 2022, mens teknikken senere på året er tilgængelig i S-Cross.

Ved præsentationen af den nye S-Cross fortalte Suzuki-chefen, Toshihiro Suzuki, at mærket inden 2025 er klar med elbiler i programmet. Altså i flertal.

Fra 235.000 kr.

Den danske importør forventer, at fornyelsen kan holdes på en prisstigning på ca. 10.000 kr., så grundmodellen kommer til at koste ca. 235.000 kr. Selv om det er grundmodellen er der bl.a. multimediesystem med bakkamera, 17 tommer alufælge, varme i sidespejle, vognbaneassistent, slingreadvarsel, aktiv fartpilot, LED-lygter for og bag og manuel aircondition.

Suzuki planlægger at have snigpremiere hos danske forhandlere i begyndelsen af januar med ’rigtig’ introduktion i februar eller marts.