Det er en voldsom elektrisk acceleration, Toyota-koncernen nu sætter ind med: fra 0 til 30 elbiler på blot ni år. Heraf vil de 17 være klar inden for fem år.
Det er en kraftig stramning fra dagens status, hvor Toyota slet ingen elbiler har – på nær en ’ombygget’ Lexus - og en øgning i forhold til det, som Toyota hidtil har kommunikeret.
Så sent som 1. december fortalte Toyota om sine fremtidsplaner ved en heldagskonference i Bruxelles, men nævnte her kun den nært forestående BZ4X og viste et omrids af Lexus-versionen, RZ.
Det var åbenbart topchef Akio Toyoda, der selv skulle have æren at fremvise de mange nye elbiler. Og det er en ordentlig mundfuld, som får Toyota til at gå fra en nær sidsteplads som elbilproducent til formentlig at blive blandt de største udbydere.
Alle modeller får elektrisk fætter
Næsten alle dagens europæiske Toyota-modeller ser ud til at komme i elbilversioner inden for fem år, de fleste under den nye BZ-betegnelse (beyond zero).
De mange nye elektriske biler er ikke alle almindelige personbiler. Der er også varevogne og en selvkørende minibus i blandt de 17 viste køretøjer. Desuden er bilerne delt mellem Toyota og Lexus, og ikke alle vil blive tilbudt i alle dele af verden.
Men der er alligevel en del tilbage, som danske bilkøbere formentlig kan se frem til. Sådan ser femårsplanen ud: (Se billeder af hver enkelt model i bunden af artiklen)
De 17 nye Toyota-Lexus-elbiler
- Toyota BZ4X (SUV på RAV4-størrelse, som kommer inden sommerferien 2022)
- Toyota lille crossover (ligner en elektrisk Aygo)
- Toyota lille SUV (ser ud til at svare til Yaris Cross)
- Toyota kompakt SUV (ligner en elektrisk udgave af C-HR)
- Toyota crossover (muligvis en pendant til en Corolla-crossover)
- Toyota stor SUV (en elektrisk udgave af Highlander)
- Toyota ’compact cruiser’ (eludgave af livsstil-SUV’en FJ Cruiser, som ikke har været markedsført i Europa)
- Toyota sedan (ligner en femdørs Corolla, måske lidt større)
- Toyota GR sportscoupé (ligner en moderne MR2)
- Toyota pickup (elektrisk Hilux)
- Lexus RZ (Elektrisk SUV på RAV4-størrelse, el-fætter til Lexus NX. Kommer sidst i 2022)
- Lexus SUV (Stor SUV – nok på størrelse med RX)
- Lexus sportscoupé (formentlig Lexus-udgave af dagens Toyota GR sportscoupé)
- Lexus supersportsvogn (en bil i liga med Lexus LFA. Den får en 0-100-tid på lidt over to sekunder, en rækkevidde på over 700 km samt ’mulighed for’ faststof-batterier)
- Toyota-varevogne: Microbox og Midbox
- Toyota selvkørende shuttlebus
Gigantisk investering
De mange nye elbiler og tilhørende batterier repræsenterer en gigantisk investering for Toyota Motor Corp. 232 mia. kr. lyder budgettet på frem til 2030.
Bemærkelsesværdigt vil Toyota i samme periode bruge et tilsvarende beløb til udvikling af andre elektrificerede teknologier som brint, plugin-hybrid og hybrid.
El-investeringen skal føre til et forventet årligt, globalt salg på 3,5 mio. elbiler i 2030. Toyota sælger i dag lidt under 10 mio. biler om året.
I Europa er ambitionen større, men officielt ikke nær så stor som mange andre bilproducenters. Planen er 100 procent CO2-reduktion fra alle nye Toyota-modeller solgt i 2035 – og i nogle lande flere år tidligere. Det vil sige batteribiler eller brintbiler. For Lexus gælder det allerede fra 2030.
Mindst halvdelen er elektriske i 2030
Toyota sagde ved konferencen 1. december, at målet er 50 procent helt elektriske biler i Europa i 2030. Det er et lavere procenttal end mange andre bilproducenter, der forventer at nå 100 procent på det tidspunkt.
Toyota medregner dog normalt Rusland til Europa, og dette store marked har i dag en meget lav elbil-andel og ikke noget stærkt ladenetværk i horisonten. Toyota peger også på, at elbiler pt. udgør blot 0,2 procent af bilsalget i Grækenland og kun en smule mere i Italien.
Men Toyotas europæiske ledelse sagde også, at man kan levere flere elbiler, hvis kunderne efterspørger det. Udviklingen i Nordeuropa tyder indtil videre på, at elbiler vil udgøre langt over halvdelen af nysalget til den tid. EU og medlemslandene diskuterer desuden, om salget af forbrændingsmotorer i personbiler skal ophøre i 2030 eller 2035.
Og med det brede elbil-program, Toyota nu præsenterer, er det ikke mærkets modeludbud eller produktionskapacitet, der vil hindre 50 procent elbil-salg længe inden 2030.