Gammel traver holder fast i Europas top

Mens VW Golf er røget helt ned på plads 43 på den danske hitliste, ligger den klassiske hatchback stadig i top i EU. Det er dog en overraskende model, der ligger nr. ét. Tesla Model 3 blev den mest solgte elbil i 2021, men er samlet kun nr. 20. Læs hvordan grønne biler klarede sig i Europa og se den anderledes top 30-liste.

De tre mest solgte biler i Europa i 2021: Dacia Sandero, VW Golf og Peugeot 208.
Nyt om biler

Det er ikke kun i Danmark, at bilsalget gik i bakgear i 2021, og at ’grønne biler’ gik kraftigt frem. Friske tal for Europa viser en samlet tilbagegang i personbilsalget på to procent i forhold til 2020, som i sig selv var væsentlig lavere end 2019.

Årsagen til faldet er ikke så meget corona-pandemien, men i høj grad manglen på mikrochip, vurderer analysefirmaet Jato Dynamics, der har samlet salgstallene.

11,75 mio. biler blev indregistreret sidste år, det laveste antal siden 1985.

19 procent opladelige biler

Men de ’grønne’ biler fortsætter, også i Europa, med at stå for en stadig større del af salget. 19 procent af 2021-salget var lav-emissionsbiler, dvs. elbiler og plugin-hybrider. I Danmark var andelen 35 procent.

Og lige som i Danmark er SUV-modeller stadig det helt hotte i Europa. 46 procent af nybilsalget er nu SUV’er i alle klasser.

Blandt mærker og koncerner gik det rigtig godt for Hyundai-Kia, som øgede sin andel i Europa fra 6,7 til 8,6 procent, og for Toyota, der voksede til 9 procent, især takket være den nye Yaris.

Størst fremgang var der for Tesla (71 procent) og de kinesiske mærker under ét (113 procent).

Dacia og VW i top

Hitlisten med de mest solgte biler ser noget anderledes ud i Europa end herhjemme. Således er det billigbilen Dacia Sandero, der er sælger allerbedst i Europa, når sedan- og stationcarudgaven Logan tælles med.

På andenpladsen finder vi en europæisk klassiker, der har været en bestseller i årtier. VW Golf kommer ind på en andenplads lige efter Sandero, men det kan nemt være sidste gang, Golf ligger så højt. På blot to år er dens salgstal blevet halveret.

I Danmark blev VW Golf kun nr. 43 sidste år. En del af forklaringen på at ligge nr. to i Europa og langt nede i Danmark er, at eHybrid-versionen (plugin-hybrid) er den mest eftertragtede i Danmark. Og netop den version har den danske importør ikke kunnet få nok af.

Stor fremgang for Hyundai-Kia og Toyota

Størst fremgang i toppen er der til Hyundai Tucson, som bliver den mest solgte koreaner, og Tesla Model 3. Begge øger med 64 procent på et år. Model 3 bliver den mest solgte elbil, men fremgangen rækker trods alt kun til en samlet 20.-plads.

Tallene er opgjort af analysefirmaet Jato Dynamics og dækker 25 EU-lande samt Norge, Schweiz og Storbritannien.

Top 30 EU 2021

Nr.

Model

Antal

1

Dacia Sandero/Logan

211.756

2

VW Golf

205.408

3

Peugeot 208

196.869

4

Renault Clio

196.243

5

Peugeot 2008

194.653

6

VW T-Roc

186.644

7

Toyota Yaris

182.590

8

Opel Corsa

180.643

9

Fiat 500

174.739

10

Mercedes-Benz A-klasse/CLA

171.602

11

VW Tiguan

161.830

12

Citroën C3

159.302

13

Renault Captur

158.580

14

VW Polo

152.617

15

Hyundai Tucson

149.170

16

Toyota Corolla

146.604

17

BMW 3-/4-serie

146.469

18

Dacia Duster

145.753

19

Skoda Octavia

143.268

20

Tesla Model 3

141.429

21

Peugeot 3008

140.015

22

Kia Ceed/Xceed

134.046

23

Ford Puma

132.887

24

Fiat Panda

132.227

25

VW T-Cross

127.956

26

Volvo XC40

120.234

27

BMW X1/X2

118.798

28

Mini

116.038

29

Hyundai Kona

108.761

30

Toyota C-HR

107.910

Kilde: Jato Dynamics, bearbejdelse: Motor

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve