Det er ikke kun i Danmark, at bilsalget gik i bakgear i 2021, og at ’grønne biler’ gik kraftigt frem. Friske tal for Europa viser en samlet tilbagegang i personbilsalget på to procent i forhold til 2020, som i sig selv var væsentlig lavere end 2019.
Årsagen til faldet er ikke så meget corona-pandemien, men i høj grad manglen på mikrochip, vurderer analysefirmaet Jato Dynamics, der har samlet salgstallene.
11,75 mio. biler blev indregistreret sidste år, det laveste antal siden 1985.
19 procent opladelige biler
Men de ’grønne’ biler fortsætter, også i Europa, med at stå for en stadig større del af salget. 19 procent af 2021-salget var lav-emissionsbiler, dvs. elbiler og plugin-hybrider. I Danmark var andelen 35 procent.
Og lige som i Danmark er SUV-modeller stadig det helt hotte i Europa. 46 procent af nybilsalget er nu SUV’er i alle klasser.
Blandt mærker og koncerner gik det rigtig godt for Hyundai-Kia, som øgede sin andel i Europa fra 6,7 til 8,6 procent, og for Toyota, der voksede til 9 procent, især takket være den nye Yaris.
Størst fremgang var der for Tesla (71 procent) og de kinesiske mærker under ét (113 procent).
Dacia og VW i top
Hitlisten med de mest solgte biler ser noget anderledes ud i Europa end herhjemme. Således er det billigbilen Dacia Sandero, der er sælger allerbedst i Europa, når sedan- og stationcarudgaven Logan tælles med.
På andenpladsen finder vi en europæisk klassiker, der har været en bestseller i årtier. VW Golf kommer ind på en andenplads lige efter Sandero, men det kan nemt være sidste gang, Golf ligger så højt. På blot to år er dens salgstal blevet halveret.
I Danmark blev VW Golf kun nr. 43 sidste år. En del af forklaringen på at ligge nr. to i Europa og langt nede i Danmark er, at eHybrid-versionen (plugin-hybrid) er den mest eftertragtede i Danmark. Og netop den version har den danske importør ikke kunnet få nok af.
Stor fremgang for Hyundai-Kia og Toyota
Størst fremgang i toppen er der til Hyundai Tucson, som bliver den mest solgte koreaner, og Tesla Model 3. Begge øger med 64 procent på et år. Model 3 bliver den mest solgte elbil, men fremgangen rækker trods alt kun til en samlet 20.-plads.
Tallene er opgjort af analysefirmaet Jato Dynamics og dækker 25 EU-lande samt Norge, Schweiz og Storbritannien.
Top 30 EU 2021 |
||
Nr. |
Model |
Antal |
1 |
Dacia Sandero/Logan |
211.756 |
2 |
VW Golf |
205.408 |
3 |
Peugeot 208 |
196.869 |
4 |
Renault Clio |
196.243 |
5 |
Peugeot 2008 |
194.653 |
6 |
VW T-Roc |
186.644 |
7 |
Toyota Yaris |
182.590 |
8 |
Opel Corsa |
180.643 |
9 |
Fiat 500 |
174.739 |
10 |
Mercedes-Benz A-klasse/CLA |
171.602 |
11 |
VW Tiguan |
161.830 |
12 |
Citroën C3 |
159.302 |
13 |
Renault Captur |
158.580 |
14 |
VW Polo |
152.617 |
15 |
Hyundai Tucson |
149.170 |
16 |
Toyota Corolla |
146.604 |
17 |
BMW 3-/4-serie |
146.469 |
18 |
Dacia Duster |
145.753 |
19 |
Skoda Octavia |
143.268 |
20 |
Tesla Model 3 |
141.429 |
21 |
Peugeot 3008 |
140.015 |
22 |
Kia Ceed/Xceed |
134.046 |
23 |
Ford Puma |
132.887 |
24 |
Fiat Panda |
132.227 |
25 |
VW T-Cross |
127.956 |
26 |
Volvo XC40 |
120.234 |
27 |
BMW X1/X2 |
118.798 |
28 |
Mini |
116.038 |
29 |
Hyundai Kona |
108.761 |
30 |
Toyota C-HR |
107.910 |
Kilde: Jato Dynamics, bearbejdelse: Motor |
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.