Verdensmester i watt: 1.000 km på strøm

Mercedes-Benz har udviklet en firepersoners luksusbil, som i praksis kan køre 1.000 km på en opladning. Det er ikke sikkert, at EQXX bliver til noget, men projektet med kompakte superbatterier og lavt forbrug vil inden for få år resultere i bedre elbiler.

Vision EQXX er et realistisk budskab om kommende elbiler fra Mercedes-Benz, der kan være klar omkring 2024.
Nyt om biler

Fremtidens elbiler skal være sparsommelige, særligt for at opnå lang rækkevidde uden at vægten bliver enorm. Det er hovedbudskabet i denne ekstreme konceptbil fra Mercedes-Benz.

Mindst 1.000 km vil EQXX, som den hedder, kunne køre i den virkelige verden, siger Mercedes’ simuleringer af konceptbilens egenskaber.

Det mest bemærkelsesværdige er sådan set, at EQXX angiveligt vil have et forbrug på under 100 watttimer pr. km. Gode elbiler i produktion i dag bruger officielt 150-200 watttimer.

Mercedes-Benz Vision EQXX udmærker sig bl.a. ved en ekstrem lav vindmodstand på 0,17. Det er næppe helt realistisk i serieproduktion, men det kan ikke udelukkes, at en bil, der minder om, kan blive virkelighed.
Mercedes-Benz Vision EQXX udmærker sig bl.a. ved en ekstrem lav vindmodstand på 0,17. Det er næppe helt realistisk i serieproduktion, men det kan ikke udelukkes, at en bil, der minder om, kan blive virkelighed.

Ekstrem vindglat

Det lave forbrug er opnået på flere måder. Særlig markant er bilens ekstrem vindglatte karrosseri med en cd-værdi på 0,17.

Et andet middel er, at strømmen udnyttes ekstra effektivt. 95 procent af energien i batteriet når ud til hjulene. Og endelig har batteriet masser af energi, men godt komprimeret.

Knap 100 kWh indeholder det, og det næsten lige så meget som i den store EQS, men firmaets kemikere har presset det til at fylde 50 procent mindre og veje 30 procent mindre. Bilen har et højvolt-system på over 900 volt.

Designet på konceptbilen er særligt bagtil ret futuristisk - men i høj grad dikteret af en lav luftmodstands-koefficient. Fortil kan bilen minde om Porsche 911.
Designet på konceptbilen er særligt bagtil ret futuristisk - men i høj grad dikteret af en lav luftmodstands-koefficient. Fortil kan bilen minde om Porsche 911.

Ny og effektiv motor

Bilen har også en helt ny drivline beståede af en ny elmotor, transmission og kraftelektronik, der tilsammen reducerer energispildet.

Designmæssigt ligner den firepersoners EQXX noget, der sagtens kunne gå i produktion, men om netop sådan en bil en dag kan købes, er uvist.

Men projektet som sådan er helt seriøst ment, betoner Mercedes-Benz.

I kabinen har Mercedes-Benz for første gang skabt en skærm, der i ét stykke går fra dør til dør. 47,5 tommer måler den.
I kabinen har Mercedes-Benz for første gang skabt en skærm, der i ét stykke går fra dør til dør. 47,5 tommer måler den. Trods størrelsen ser den ikke helt urealistisk ud.

På vej til serieproduktion

- Det teknologiske program bag Vision EQXX vil definere og virkeliggøre fremtidige Mercedes-Benz-modeller og funktioner, siger mærkets teknologidirektør, Markus Schäfer.

Mange af konceptbilens funktioner og udviklinger er allerede ved at blive integreret i produktion, bl.a. i den kommende MMA-platform, siger firmaet.

MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) skal bruges til næste generation af kompakte og mellemstore, elektriske modeller, og den vil få 800 volt-teknologi.

Platformen ventes klar i 2024, og en ny EQC (C-klasse sedan) kunne blive første model. Andre sandsynlige modeller er næste generation A-klasse, inklusive EQA og EQB.

Teknologi fra EQXX er ved at blive indarbejdet i Mercedes-Benz næste 'elektrisk først'-platform, MMA. Den vil give os eldrevne A-klasser og C-klasser fra ca. 2024.
Teknologi fra EQXX er ved at blive indarbejdet i Mercedes-Benz' næste 'elektrisk først'-platform, MMA. Den vil give os eldrevne A-klasser og C-klasser fra ca. 2024.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023