Elegant elbil med former og performance

Elbilen Skoda Enyaq vises nu i den længe ventede coupé-udgave. Den adskiller sig visuelt temmelig meget fra den almindelige Enyaq-SUV. Og så bliver den første elbil fra Skoda, som fås i den vilde RS-udgave. Næsten 300 hk yder de to motorer.

Skoda Enyaq Coupé har et helt anderledes bagparti end den almindelige Enyaq.
Nyt om biler

Skoda tager endnu et stort skridt væk fra sin fodformede fortid. Det sker med Enyaq iV Coupé, som ikke blot har et helt anderledes, vindglat og elegant bagparti, men også fås i en ’tunet’ RS-version.

Enyaq Coupé har en buet profil, hvor taget synes at fortsætte ud i ét med bagruden. Set skråt bagfra kan den minde om Tesla Model Y.

Men skønheden har – som så ofte – sin praktiske pris: bagrudeviskeren er forsvundet.

Skoda Enyaq Coupé i topudgaven RS. Den har 'Crystal Face', hvor 131 LED-pærer får de lodrette ribber på fronten til at lyse.
Skoda Enyaq Coupé i topudgaven RS. Den har 'Crystal Face', hvor 131 LED-pærer får de lodrette ribber på fronten til at lyse. 

Coupé med enormt bagagerum

Bagagerummet er derimod næsten lige så enormt som i SUV-versionen, 570 liter. Her mister man kun 15 liter. Om coupé-formen går ud over loftshøjden ved bagsædet, må Motors første prøvekørsel i marts vise.

Med Enyaq Coupé får Skoda for første gang den helt høje ydelse fra Volkswagens MEB-teknologi: 299 hk yder de to motorer tilsammen. Hidtil har en Sportline, ligeledes med firehjulstræk, været toppen med 265 hk.

De 299 hk er præcis det samme, som VWs ID.4 og ID.5 yder i GTX-versionerne.

Skoda Enyaq Coupé har et helt anderledes bagparti end den almindelige Enyaq. Panoramaglastaget strækker sig i hele tagets længde og er integreret med bagruden.
Skoda Enyaq Coupé har et helt anderledes bagparti end den almindelige Enyaq. Panoramaglastaget strækker sig i hele tagets længde og er integreret med bagruden. Skoda viser ingen billeder af bilen uden panoramaglastag. Bemærk at bagrudeviskeren er forsvundet.

To batteristørrelser – over 500 km

I det hele taget kommer modelprogrammet til at ligne det nuværende i den almindelige SUV-udgave.

Billigst bliver en ’60’ med 58 kWh-batteri og 179 hk. Rækkevidden angives ikke. Det gør den for ’80’-versionen med det store batteri (77 kWh netto), hvor ydelsen er 204 hk og rækkevidden over 500 km.

Skoda Enyaq uden 'RS' har samme tagforløb og integreret bagrude, men her er panorama-glastaget ikke standard.
Skoda Enyaq uden 'RS' har samme tagforløb og integreret bagrude, men her er panorama-glastaget ikke standard.

Begge disse baghjulstrukne modeller må trække 1.000 kg, mens de firehjulstrukne inklusive RS-versionen er godkendt til 1.200 kg.

Enyaq Coupé kan i alle udgaver lade med 11 kW vekselstrøm. 60-versionen kan lynlade med op til 120 kW, mens modellerne med det store batteri kan tage imod op til 135 kW.

Se forskellen på den almindelige Enyaq og Enyaq Coupé. Coupéen fås med panoramaglastag, mens den almindelige udgave fås med glastag med delvis åbning.

Klar til juni – til de hurtige

Mulighederne for komfort-, design- og sikkerhedsudstyr er righoldige og følger den almindelige Enyaqs.

Skoda Enyaq Coupé ventes til Danmark til juni som RS-version. De øvrige udgaver kommer senere. Skoda i Danmark siger ikke noget om den forventede leveringssituation, som hidtil har været et betydeligt problem for Enyaq. Der åbnes for bestilling i marts.

Priserne ligger ikke klar, men Enyaq koster i dag fra 300.000 kr. med rig mulighed for at opgradere med batteri, motorydelse og udstyr. En 80X Sportline SUV med 265 hk koster fra 465.000 kr.

Bagagerummet rummer hele 570 liter. Det er kun 15 liter mindre end den normale batteri.
Bagagerummet rummer hele 570 liter. Det er kun 15 liter mindre end den normale batteri.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023