Den familievenlige MPV er tilbage – og tilmed i den elektriske æra. Udbuddet af fem- og syvpersoners multibiler i el-udførelse har været stærkt begrænset, hvis man ikke ville helt op i minibussernes femmeter-klasse.
Til oktober sætter VW sit markante aftryk i klassen med ID. Buzz, som altså bliver bilens rigtige navn, selv om den lige knap er en rigtig minibus.
Med en længde på 4,70 meter og praktiske skydedøre i begge sider bliver den mest en eldreven afløser for den for længst udgåede Sharan. Men den skal også udgøre et elektrisk alternativ til Touran, Tiguan All Space og Multivan.
Meget større end ID.4
Som navnet antyder, er ID. Buzz i familie med de øvrige VW ID.-modeller og deler al teknikken, men er vokset markant i særligt bredde og højde.
Det er en familiebil med overordentlig god plads ved bagsædet og i særdeleshed i bagagerummet. Når bilen kommer til oktober, bliver det med fem sæder, og i 2023 følger en ekstra lang udgave med syv pladser og formentlig også en standardlængde med seks stole.
En [bɅz]
Buzz lyder på engelsk som bus, som var bilens oprindelige navn i USA, og har været navnet på konceptudgaven fra 2017. Men Buzz har mange betydninger på engelsk, som sikkert har tiltalt VW: summen, summelyd, sus, fart, rygte eller beruset fornemmelse.
Baghjulstræk og 204 hk
Motors første tur i en forserie-model afslører en ægte MPV-fornemmelse – på godt og ondt – hvor der er en hel meter fra rat til forrude. Bilens 150 kW-motor (204 hk) giver fin fremdrift i den 2.300 kg tunge bil, der har en maks.-hastighed på 145 km/t.
Førerpladsen er – bortset fra den dybe vindueskarm foran – stort set som i ID.3 og ID.4. En ændret detalje er en ny type gearvælger, som ikke virker som nogen forbedring.
Trods en enorm akselafstand på tre meter vender den baghjulstrukne ID. Buzz lige så godt som en Golf.
Stort bagsæde
VW ID. Buzz-fakta
Længde: 4,71 m
Bredde: 1,99 m
Højde: 1,94 m
Akselafstand: 2,99 m
Bagagerum: 1.121 l
Platform: MEB
Batteri: 62, 77, 110 kWh (brutto, ubekræftet)
Bagsædet minder om det i den nye Multivan – en meget bred bænk, der er delt 1:2, og som kan justeres i længden. Ryglænet kan indstilles i hældningen.
ID. Buzz får fra begyndelsen den nye opladningsstandard Plug & Charge, hvor det ved et stort antal lynladere i Europa ikke er nødvendigt at bruge hverken betalingskort, ladebrik eller app, da bil og lader snakker sammen og automatisk afklarer de økonomiske trivialiteter.
MPV’en er også forberedt til, at strømmen kan løbe ud af bilen til f.eks. ejerens hus, hvor det i nogle lande kan give mening i forbindelse med solceller eller en husstandsvindmølle. Det kræver dog en kostbar jævnstrømslader (DC) i huset.
En muligvis mere nyttig funktion, hvor strømmen kan trækkes ud (V2L) til f.eks. værktøj, fritidsudstyr eller andet 230 volt-udstyr er ikke lige på trapperne, men kan komme, antydede VW's eksperter.
Tre batteristørrelser
Fra begyndelsen tilbydes det største batteri fra ID.-familien på 77 kWh netto. Rækkevidden er pt. ukendt, men forvent et officielt tal på ca. 400 km, måske lidt over. I Motors testbil viste rækkeviddemåleren 375 km ved start med fyldt batteri.
Trækvægten er blot 1.000 kg.
Mange flere versioner
Senere kommer yderligere to batterier. Det ene er formentlig på 58 kWh, mens det andet bliver større. Bedømt ud fra konceptbilen fra 2017 kunne det komme helt op på 111 kWh (brutto).
Påhængsvægten kan ventes at stige, i hvert fald i kombination med firehjulstræk. Ud over en almindelig, firehjulstrukket udgave planlægges en GTX-version med højere ydelse.
Det langsigtede modelprogram bliver i det hele taget meget stort. Ud over to længder, tre batterier, tre typer sædeindretning (5, 6 og 7) samt varevogn er ID. Buzz forberedt til også en gang at komme som California, dvs. camper. Ydermere planlægger VW en selvkørende version, som skal kunne bruge som førerløs shuttlebus og varetransport.
Risiko for lang leveringstid
ID. Buzz kan formentlig blive svær at få fingrene i, når den kommer i handlen til oktober. Den danske importør har kunnet forhåndsbestille færre eksemplarer end det forventede salg. Tilmed forventes fabrikken i Hannover kun at kunne fremstille 30.000 styks i hele 2023, fordelt på personbilen og en varevognsudgave – og inkl. eksport til USA.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.