Elektrificering vinder solidt frem på de fleste fronter, men her er en udvikling, der ikke virkede oplagt på forhånd: Citroën Berlingo og dens søskende Peugeot Rifter og Opel Combo er i relativ stilhed udgået med benzin- og dieselmotorer.
Det er et skridt, der gælder for hele Europa bortset fra Schweiz og Baltikum.
De tre XL-familiebiler, som blev lanceret for godt tre år siden, fortsætter som rene elbiler. Opel-udgaven er allerede kommet til Danmark, mens Citroën og Peugeot introducerer sine hen på foråret, bekræfter de franske mærkers danske informationschef.

Elbiler med kort rækkevidde
Stellantis-koncernen, som står bag alle tre mærker, har ikke givet nogen officiel forklaring, men det spiller ind, at ’Postmand Per’-bilerne med deres vægt og vindmodstand er ganske tørstige og dermed trækker ned i bilproducentens delikate CO2-regnskab.
Selv om elbiler er populære, kan den pludselige overgang til el blive et betydeligt handikap for de tre MPV’er.
De fås nemlig kun med et batteri på 50 kWh, og det giver en officiel rækkevidde på blot 276 km. Ved vinterkørsel på motorvej med 110 km/t. nåede Motor kun 145 km. Skal man fra København til Aarhus og begynder med fuldt batteri, skal der lades to gange undervejs, og det tager omkring 45 minutter pr. gang.

Varevogne forbrænder videre
Toyota sælger en identisk version som Proace City Verso, og herfra er der ingen meldinger om, at brændstofudgaverne skulle udgå. Toyota har sit eget CO2-regnskab, som ser yderst gunstigt ud på grund af mærkets mange hybrider.
Alle fire modeller sælges også som varevogne – og i større antal end personbilerne – og her tilbydes dieseludgaverne stadig. Men el er også her blevet en mulighed.
Ud over disse biler gælder skiftet fra benzin/diesel til el også personbilsudgaverne af Opel Vivaro og Zafira, Citroën Space Tourer og Peugeot Traveller og Expert.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.