Audi viser elbilernes fremtid

To år før lanceringen viser Audi, hvad de kommende elbiler kan præstere. Lynhurtig opladning og en rækkevidde på 700 km er to vigtige nøgleord.

Audi A6 E-tron bliver en sjældenhed som elektrisk stationcar.
Nyt om biler

Nu får vi endnu et kig ind i, hvad der venter os fra elbilernes side i de kommende år. Audi har nemlig netop frigivet flere informationer om den næste generation af mærkets elbiler, som om et par år  dukker op i en ny A6.

Først og fremmest skrues der gevaldigt op for ladehastigheden. Ved hjælp af bl.a. 800-volt teknologi bliver det muligt at lade så megen strøm på batteriet på blot 10 minutter, at man kan køre 300 km.

Dermed nærmer elbilernes ladetid sig i grove træk benzinbilernes tankpauser. Det hele kan lade sig gøre, hvis man møder en ladestander, der mindst kan levere de 270 kW, som bilen kan lades op med.

Audi viser nu, hvordan en kommende A6 Avant E-tron elbil vil se ud.
Audi viser nu, hvordan en kommende A6 Avant E-tron elbil vil se ud. Der er stadig tale om en konceptbil.

700 km på en opladning

Den nye Audi A6 E-tron kommer både som femdørs Sportback og som stationcar, eller det der hos Audi hedder Avant. Teknikken og målene på de to biler bliver helt identiske, og det betyder, at begge biler får et batteri på 100 kWh.

Det giver ifølge Audi en teoretisk rækkevidde på lige over 700 km, og dermed bliver A6 en af de biler på markedet, der kan køre længst på en opladning.

Det er nyt, at Audi vil tilbyde en elbil som en stationcar. Men Audi Avant er en vigtig bil for det tyske bilmærke, og den nye A6 Avant vil blive tilbudt med enten to- eller firehjulstræk.
Det er nyt, at Audi vil tilbyde en elbil som en stationcar. Men Audi Avant er en vigtig bil for det tyske mærke, og den nye A6 Avant vil blive tilbudt med enten to- eller firehjulstræk.

Audi A6 E-tron

Spænding: 800 volt
Ladeeffekt: op til 270 kW
Batteri: 100 kWh
Rækkevidde: 700 km
Firehjulstræk eller baghjulstræk
Ydelse: 476 hk/800 Nm
0-100 km/t.: under 4 sek.
Platform: PPE, Premium Platform Electric

Ny Audi-Porsche-platform

Bilerne bygges begge på en ny platform, der hedder PPE (Premium Platform Electric), som er udviklet sammen med Porsche, der bl.a. skal bruge den til en elektrisk Macan.

Platformen kan hen ad vejen danne grundlag for både større og mindre elbiler. Udover A6-modellerne vides det allerede nu, at den også vil omfatte en SUV i form af en kommende Q6 E-Tron.

Platformen er nemlig udviklet til at kunne danne grundlag for både SUV’er og CUV’er med stor frihøjde og modeller med lav frihøjde, som f.eks. A6.

Audi har nu vist både den femdørs og stationcaren af den kommende A6 E-tron. Produktionen ventes at gå i gang i 2024.
Audi har nu vist både den femdørs og stationcaren af den kommende A6 E-tron. Produktionen ventes at gå i gang i 2024.

Produktionen begynder i 2024

De første Audi-serieproduktionsmodeller, der er bygget på PPE-platformen, vil løbende blive afsløret fra en gang i 2023, mens produktionen af A6 først går i gang i 2024.

I 2030 vil Audi kun sælge elbiler på det europæiske marked.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023