Dyr italiener springer på SUV-vognen

Maserati lancerer sin anden SUV, Grecale, som kan prale af over 500 hk. Og allerede næste år følger en fuldelektrisk udgave. Fra 2024 lancerer Maserati kun rene elbiler.

Maserati Grecale kommer efter sommerferien.
Nyt om biler

SUV-modellerne er kommet for at blive - hos samtlige bilmærker, også de supersportslige og ultraluksuriøse.

Porsche har været der i 20 år, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin, Maserati og Lamborghini har ligeledes overgivet sig til SUV-bølgen, og senere i år ventes de allersidste og mest puritanske også at overgive sig: Ferrari og Lotus. Ferraris udgave skal angivelige hedde Purosangue.

Og imens lancerer Maserati sin anden SUV. Gregale hedder bilen, som skal udfordre bl.a. Porsche Macan og BMW X4, men er lidt større.

Maserati Grecale kommer i fire motorvarianter med hvert sit navn. Her er det V6'-modellen, der hedder Trofeo.
Maserati Grecale kommer i fire motorvarianter med hvert sit navn. Her er det V6'-modellen, der hedder Trofeo.

Maseratis første elbil

Grecale bliver samtidig Maseratis første elbil, når en fuldelektrisk udgave, Folgore, kommer i 2023. Her er der tale om et batteri på 105 kWh og en ydelse på 800 Nm.

Fra introduktionen efter sommerferien bliver der tre benzinmodeller at vælge imellem. Det gælder to firecylindrede med hhv. 300 og 330 hk kombineret med 48 volt mildhybridteknik samt en 3.0 V6 fra sportsvognen MC. I Grecale yder den 530 hk.

Maserati Grecale er lidt større end Porsche Macan med sin længde på 4,85 m og akselafstand på 2,90 m.
Maserati Grecale er lidt større end Porsche Macan med sin længde på 4,85 m og akselafstand på 2,90 m. 

Lillebror til Levante, fætter til Stelvio

Maserati Grecale

Længde: 485 cm
Bredde: 195 cm
Højde: 167 cm
Akselafstand: 290 cm
Platform: Giorgio

Teknisk set er Grecale beslægtet med Alfa Romeo Stelvio, da de er bygget på samme platform. Dog er Grecale 16 cm længere og undervognen modificeret. De to italienere skal bygges på samme Stellantis-fabrik i Cassino, Italien.

Grecale er helt ny i Maseratis program, som hermed er blevet ganske stort. De øvrige er den store SUV Levante, sedanerne Ghibli og Quattroporte samt sportscoupéen MC.

Den nye SUV er som andre Maserati’er opkaldt efter en vind. Grecale/Gregale er en nordøstlig middelhavsvind, som er både køling og kraftig.

Føreren af Maserati Grecale skal betjene stort set alle funktioner via skærmene, som der er en ekstra af nederst i midterkonsollen.
Føreren af Maserati Grecale skal betjene stort set alle funktioner via skærmene, som der er en ekstra af nederst i midterkonsollen.

Kun nye elbiler fra 2024

Mens Grecale bliver mærkets første elbil, vil der hurtigt komme mange flere, og fra og med 2024 vil alle ny-lanceringer være fuldt elektriske. I 2030 er det helt slut med at sælge benzinbiler.

Næste år kommer Maserati med en ny Gran Turismo Coupe og en Gran Cabrio med valg mellem benzin og ren el.

I 2025 gælder det så en helt ny og udelukkende elektrisk Quattroporte og Levante samt en eludgave af sportsvogne MC. Disse tre vil skifte til et nyt 800 volt fundament med korte ladetider, som moderfirmaet Stellantis er ved at udvikle.

Maserati har gjort sig ekstra umage med denne enkeltstående Grecale, som kaldes Mission from Mars.
Maserati har gjort sig ekstra umage med denne enkeltstående Grecale, som kaldes Mission from Mars. Lakeringen er inspireret af den røde planet. Den helt særlige metallak, galaktisk orange, skal minde om mineralstøv og metal-korrosion. Specialudgaven er til for at gøre opmærksom på muligheden for at få sin Grecale tilpasset sin egen smag.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023