Elbilen der skal omfavne familien

Med syv sæder, et futuristisk design og en indretning, der passer til et krævende fritidsliv, er Kia næste år klar med en elbil, der på alle måder vækker opsigt.

Kia EV9 kommer til Danmark i 2023.
Nyt om biler

Der er tre grundindstillinger af bilens kabine. Active Mode er den, man benytter under kørslen, og her sidder op til syv personer på tre rækker, og alle ser fremad.

De to andre indstillinger benyttes, når bilen holder stille. I Pause Mode drejes de to forreste stole rundt, og så omdannes stolene på række to til et stort bord, som derved står mellem række et og tre. Herved kan man sidde op til fire med ansigtet mod hinanden og spille kort, spise eller nyde en kaffepause.

Se mere til Kia EV9 her:

 

Tredje indstilling hedder Enjoy Mode, og her er alle syv pladser vendt, så alle ser ud af den åbne bagklap, og på den måde kan nyde udsigten, se solnedgangen eller være tilskuere til knægtens fodboldkamp.

Et kig ind afslører en helt plan gulvflade samt nogle noget futuristiske stole. Forstolene kommer til at kunne dreje rundt, når bilen holder stille, så man kan sidde i bilen og hygge med de andre passagerer.
Et kig ind afslører en helt plan gulvflade samt nogle noget futuristiske stole. Forstolene kommer til at kunne dreje rundt, når bilen holder stille, så man kan sidde i bilen og hygge med de andre passagerer.

Skabt til at omfavne familien

På den måde er det ideen, at bilen altså næsten kan blive et ægte medlem af familien. Det er konceptudgaven af Kia EV9, der er tale om. Den bliver mærkets største elbil, og den kommer til Danmark allerede næste år.

Den er efter danske forhold nærmest enorm, men er med amerikansk målestok trods alt det de kalder ’kompakt’.

EV9 skal gøre op med ideen om, at store biler skal være statussymboler. I stedet er modellen tænkt som en bil, der skal hygge om familien og skabe grundlaget for mere samvær. Og selv om nye biler næsten per definition altid er lækre, har det ikke været målet her.

Med en længde på næsten fem meter er Kia EV9 mærkets længste bilmodel i Europa. Man kan ikke beskylde bilen for at være særlig aerodynamisk i sit design.
Med en længde på næsten fem meter er Kia EV9 mærkets længste bilmodel i Europa. Man kan ikke beskylde bilen for at være særlig aerodynamisk i sit design.

Kia EV9

Længde: 4,93 m
Bredde: 2,06 m
Højde: 1,79 m
Akselafstand: 3,10 m
Pladser: Op til 7
Rækkevidde: 540 km
Ladespænding: 800 volt
Platform: E-GMP

I stedet er der tænkt i en grøn og bæredygtig profil. Det drejer sig om alt lige fra interiøret, der er skabt af genbrugte materialer fra gamle fiskenet, vandflasker og plast, til en veganervenlig kabine. Her kan du roligt glemme alt om lædersæder og læderrat – noget som familiens teenager sikkert vil bifalde.

Endnu kun vist som showbil

Ifølge Kia er den rigtige EV9 stort set klar til at gå i produktion, men den venter mærket med at vise. Ventetiden er brugt på at skabe denne showcar, der skal vise ideerne på en lidt ’overdreven’ måde, så alle forstår budskabet.

Der er LED-lygter både for og bag, og ladestikket til elbilens batteri er placeret ved højre baglygte. Bilen vil kunne oplades med op til 240 kW, og man vil kunne trække strøm ud af ladestikket til brug for f.eks. en el-grill eller et fjernsyn.
Der er LED-lygter både for og bag, og ladestikket til elbilens batteri er placeret ved højre baglygte. Bilen vil kunne oplades med op til 240 kW, og man vil kunne trække strøm ud af ladestikket til brug for f.eks. en el-grill eller et fjernsyn.

F.eks. er der ingen dørstolpe mellem for- og bagdørene i showbilen, og kabinen er nok lidt mere moderne i udtrykket end i den endelige produktionsmodel, og forlygterne og sidespejlene er helt sikkert nogle, der bliver ændret.

Men de detaljer kan ikke skygge for billedet af en bil, der imponerer i stor stil. Det kunne vi ved selvsyn konstatere, da vi kunne gå bilens design efter i detaljerne i Kias udviklingscenter i Frankfurt.

I show-udgaven er rattet næppe som det bliver i virkeligheden, men Kia EV9 får mulighed for at være selvkørende på niveau tre, hvilket betyder autonom kørsel på motorvej med hastigheder op til 60 km/t. Her behøver man således ikke at have en hånd på rattet.
I show-udgaven er rattet næppe som det bliver i virkeligheden, men Kia EV9 får mulighed for at være selvkørende på niveau tre, hvilket betyder autonom kørsel på motorvej med hastigheder op til 60 km/t. Her behøver man således ikke at have en hånd på rattet.

Selvkørende elbil

Endnu er det sparsomt med detaljerne om den ’rigtige’ EV9, men det ligger fast, at der er tale om en elbil med en rækkevidde på 540 km. Den har desuden firehjulstræk, og vil kunne oplades med 800-volt og op til 240 kW på samme måde som i den mindre EV6, der netop er kåret til Car of the Year 2022.

Kia EV9 er næsten fem meter lang, og akselafstanden er 3,10 meter, hvilket er forklaringen på den meget rummelige kabine. Gulvet i kabinen er i øvrigt helt plant over det hele, og det gør det muligt at gøre kabinen så fleksibel i indretningen som beskrevet.

De lodrette finner i det nederste luftindtag er en særlig Kia-detalje, der også dukker op på GT udgaven af Kia EV6. Her viser den, at der er tale om en topmodel.
De lodrette finner i det nederste luftindtag er en særlig Kia-detalje, der også dukker op på GT-udgaven af EV6. Her viser den, at der er tale om en topmodel.

Bilen vil kunne fås i udgaver, der er beregnet til at være selvkørende på niveau tre. Det betyder, at man ved hastigheder op til 60 km/t. på motorvej vil kunne slippe rattet helt, og lade bilen selv stå for styringen af rat, speeder og bremser. Derved bliver EV9 første bil fra Kia, der kan klare en så høj grad af autonomi.

Kommer til Danmark i 2023

Vi kender endnu ikke størrelsen på batteriet, men bilen vil ifølge Kia kunne accelerere fra 0 til 100 km/t. på fem sekunder.

En særlig højttaler er placeret i dørene. Den er magnetisk, og kan placeres valgfrit i kabinen, og kan også tages med ud, når man holder udendørs pauser.
En særlig højttaler er placeret i dørene. Den er magnetisk, og kan placeres valgfrit i kabinen, og kan også tages med ud, når man holder udendørs pauser.

Kia EV9 er designet i Californien i USA, men skal bygges i Sydkorea og kommer til Europa i 2023. Den danske Kia-importør har bekræftet, at den også kommer til Danmark, men at vi nok først ser den i slutningen af 2023.

Det sker formentlig omtrent samtidig med en søsterbil fra Hyundai, Ioniq 7. Den er også kun vist som koncept - under navnet Concept Seven.

Søsterbilen til Kia EV9 bliver denne Hyundai, som er vist som konceptbilen Concept Seven. Den ender formentlig med at hedde Ioniq 7.
Søsterbilen til Kia EV9 bliver denne Hyundai, som er vist som konceptbilen Concept Seven. Den ender formentlig med at hedde Ioniq 7.

Priserne på EV9 kendes endnu ikke, men elbiler er i Danmark delvist fritaget for registreringsafgift, og det betyder, at prisen formentlig lander i omegnen af trekvart mio. kroner.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve