Fransk SUV med smag for strøm

Renault er med forsinkelse på vej med en helt ny afløser for Kadjar, Austral, som samtidig er fætter til Nissan Qashqai. Det er grundlæggende en benzinbil, men med flere hybrid-niveauer. Senere kommer en større version med syv sæder.

Renault Austral med Alpine-styling.
Nyt om biler

Renaults mellemstore Kadjar-SUV er for længst udgået i Danmark, og nu ser vi dens afløser: Austral.

Men de Renault-kunder og -forhandlere, der havde set frem til en frisk ny SUV fra det franske mærke, må vente ekstra længe.

Det har indtil for nylig været planen, at Austral ville være klar i Danmark lige efter sommerferien, men i forbindelse med selve verdenspremieren oplyser den danske importør, at Austral først ventes på det danske marked i begyndelsen af 2023. Nogen årsag gives ikke.

Renault Austral en en mellemstor SUV i den klasse, danskerne køber mange af - både elektriske og mere konventionelle.
Renault Austral en en mellemstor SUV i den klasse, danskerne køber mange af - både elektriske og mere konventionelle.

Samme størrelse som Kadjar

Renault Austral

Længde: 451 cm
Bredde: 183 cm
Højde: 161 cm
Akselafstand: 267 cm
Bagage: 500 l
Platform: CMF-CD

Austral er en ret direkte efterfølger for Kadjar, men med helt ny teknik, og særligt i kabinen er der skete kraftige fornyelser.

Bilens tekniske basis er det samme som Nissan Qashqais, og f.eks. er akselafstanden den samme, men design, kabine og til dels motorer er anderledes. Umiddelbart ser forskellen ud til at være større, end tilfældet var med Kadjar og den gamle Qashqai.

Austral får tilsyneladende ikke firehjulstræk, men kommer i to tekniske versioner: en med traditionel træk på forhjulene, og en udgave med multilink bagaksel og firehjulsstyring. Det sidste giver en lille vendediameter på 10,1 meter.

Førerpladsen i Austral er domineret af store skærme som i Mégane E-Tech. Styresystemet inde bag er Android Automotive.
Førerpladsen i Austral er domineret af store skærme som i Mégane E-Tech. Styresystemet inde bag er Android Automotive.

Google-styring

En markant fornyelse er kabinen. Førerinstrumentet er en 12,3 tommer skærm, og i midten finder man en 12 multimedieskærm på højkant. Dertil er der mulighed for et stort headup-display.

Teknologien er online og klar til automatiske opdateringer, og som det er tilfældet i elbilen Mégane E-Tech, er det baseret på et særligt bil-styresystem fra Google. Ovenpå findes så bl.a. Google Maps til navigation, Google Assistent til håndfri hjælp og Google Play til apps.

Og lige som i Mégane E-Tech er der mulighed for læder, træ og andre eksklusive materialer i kabinen, ligesom et Arkamys-lydsystem fra Harman Kardon kan tilvælges.

Austral fås som topmodel i en særlig Esprit Alpine version - inspireret af Renaults flagskibsmærke, Alpine. Her får man blandt andet matte karosserifarver, specielle 20 tommer fælge og sorte tagrælinger.
Austral fås som topmodel i en særlig Esprit Alpine version - inspireret af Renaults flagskibsmærke, Alpine. Her får man blandt andet matte karosserifarver, specielle 20 tommer fælge og sorte tagrælinger.

Mild- og fuldhybrid

Bilens lange liste med sikkerhedssystemer omfatter bl.a. adaptive matrix-lygter.

Austral fås med motorer med forskellige grad af elektrificering, dog ikke en plugin-hybrid, som det bl.a. kendes fra Captur og Mégane. Ikke indtil videre, i hvert fald.

Topmodellen er en fuldhybrid med 400 volt teknik og op til 200 hk. Desuden tilbydes benzinmotorer på 130 hk (48 V mildhybrid), 140 hk og 160 hk (12 V mildhybrid).

Renault viser primært billeder af Esprit Alpine-udgaven, men forskellen til denne mere almindelige version er dog ikke så stor.
Renault viser primært billeder af Esprit Alpine-udgaven, men forskellen til denne mere almindelige version er dog ikke så stor.

Fuldhybriden starter altid i elektrisk tilstand og kører officielt 21,7 km pr. liter.

Den nye mildhybrid Advanced ser Renault som en slags afløser for en diesel. Den trecylindrede 1.2 benzinmotorer klarer med sine 130 hk og manuelt gear 18,9 km pr. liter.

Fætter til Qashqai

Austral er baseret på en ny platform udviklet i fællesskab af Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen. Det er tredje generation af den såkaldte CMF-CD-platform, som Nissan Qashqai var først til at bruge i Europa. Andre modeller bliver Nissan X-Trail og den syvpersoners søsterbil fra Renault.

To store skærme er til førerens rådighed. Førerinstrumentet er en 12,3 tommer skærm, og i midten finder man en 12 multimedieskærm på højkant.
To store skærme er til førerens rådighed. Førerinstrumentet er en 12,3 tommer skærm, som hænger sammen med en 12 multimedieskærm på højkant.

Renault har ikke sagt meget om den syvpersoners model ud over at bekræfte, at den er på vej. Den kommer formentlig et årstid efter Austral.

Platformen til disse modeller er beregnet til mellemstore og store biler med forbrændingsmotor, inkl. hybrider og plugin-hybrider.

Austral skal bygges på en Renault-fabrik i Spanien.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her