Om otte år er der kun elbiler hos Ford-forhandlerne, og det betyder, at der nu skal fuld fart på udviklingen, eftersom det store internationale bilmærke endnu kun har en enkelt fuldelektrisk personbil i programmet.
For at sætte fart på opdeler Ford koncernen i to dele, når det gælder personbiler: Ford Blue og Ford Model e.
Blue skal fortsætte udviklingen af brændstofdrevne biler de næste 10-15 år til primært store varebiler og markeder uden for Europa, mens Ford Model e er den nye division, der skal stå for at få de nye elbiler på gaden. Dertil kommer Ford Pro.
To nye, store crossovers
Første nye model i den plan bliver en fempersoners crossover, der er baseret på Volkswagens MEB-elbilplatform, der blandt andet bruges til VW ID.4. Fords crossover er klar i 2023.
Året efter følger en mere sportslig variant, som Ford ikke er meget specifik om. Det kunne være en slags coupé-version eller en lidt større model.
I modsætning til Fords første elbil, Mustang Mach-e, skal de kommende elbiler ikke primært hedde Mustang, men sælges som Ford-biler og formentlig med navne, der genbruges fra historien.
Begge nyheder skal bygges på en nyanlagt fabrik i Køln i Tyskland, hvorfra hele den europæiske omstilling til elbiler skal styres. Målet er, at fabrikken i 2026 vil producere 600.000 elbiler om året inklusive varevogne.
Puma bliver til elbil
Også i 2024 kommer en elektrisk udgave af Ford Puma. Ford giver ikke informationer om teknikken eller præstationerne, men det tyder på, at der er tale om en opdateret (og naturligvis ren elektrisk) udgave af dagens Puma, som stammer fra 2019.
Den elektriske Puma skal bygges sammen med den benzindrevne Puma på Fords Craiova-fabrik i Rumænien, som samtidig udvides betragteligt.
Nye batterifabrikker på vej
Det er ikke kun personbilerne fra Ford, der skal elektrificeres. Også mærkets mange varevogne skal overgå til grøn eldrift, og det betyder, at Ford i alt vil have ni batteridrevne modeller i programmet i 2024.
Det betyder også, at der bliver et enormt behov for batterier. Ford har derfor udbygget samarbejdet med tyrkiske Otosan, og de skal sammen producere batterier på en nyanlagt fabrik ved Ankara i Tyrkiet. Samtidig anlægges en enorm batterisamlefabrik i Køln, der skal levere batterier til personbilerne.
Populære benzinbiler fortsætter
Ford kalder selv skiftet til elbiler for den største forandring i bilindustrien i over 100 år, og det er derfor ikke en øvelse, der kan gennemføres på kort tid. Af samme grund fortsætter produktionen af både Ford Fiesta og Ford Focus indtil videre uforandret.
Den lille SUV, Ford Ecosport, udgår dog af produktionen for at gøre plads til andre modeller. I Danmark har modellen været ude længe.
Danmarks mest populære bilmodel er i øjeblikket Ford Kuga Plugin-hybrid. Den produceres i Valencia i Spanien, og den produktion fortsætter også indtil videre.
Ikke påvirket af krigen i Ukraine
I forbindelse med præsentationen af de nye planer for elbiler, kunne Ford oplyse, at krigshandlingerne i Ukraine ikke umiddelbart har påvirket produktionen af biler på Fords europæiske fabrikker. Samtidig oplyser Ford, at man har indstillet alle sine aktiviteter i Rusland som følge af krigshandlingerne.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.