Kæmpe kolbøtte: Lotus lancerer el-SUV

Nu også det: Britiske – eller skulle man sige kinesiske? – Lotus gør klar til en revolution. Det puritanske mærke lancerer ikke blot sin første SUV, men samtidig sin første elbil. Mød Eletre, der ser forrygende ud.

Lotus Eletre er mærkets første SUV - klar til kunder i 2023.
Nyt om biler

Lotus gør klar til at drøne ind i fremtiden. Efter en forsmag med supersportsvognen Evija præsenterer sportsvognsmærket sin første vigtige model i den elektriske æra og under sit nye tilhørsforhold i Geely-koncernen.

Eletre hedder denne eldrevne SUV, der kommer ud til de første kunder i 2023.

Det er en gigantisk bil på over fem meters længde og med et batteri på godt 100 kWh. Lotus, der historisk set har været enormt letvægtsfikseret, siger ikke noget om vægten på Eletre. Men SUV’en er baseret på en helt ny letvægtsplatform med udstrakt brug af aluminium og kulfiber.

Lotus Eletre har usædvanlig formgivning, også bagfra.
Lotus Eletre har usædvanlig formgivning, også bagfra. Volvos tidligere deisgnchef, Peter Hobury, har haft det sidste ord at sige om designet.

900 hk, 0-100 på lige under 3 sek.

Som en ægte Lotus er der ikke mangel på ydelse og præstationer. Den firehjulstrukne SUV får i topudgaven 900 hk og bliver medlem af ’2-sekundersklubben’, dvs. med en 0-100-tid på under tre sekunder.

Rækkevidden ventes at blive lidt over 600 km, og det elektriske system er bygget op med 800 volt. Det giver mulighed for en ekstrem høj ladeffekt, i hvert fald i kortere tid, nemlig 350 kW. Gennemsnittet ser også pænt ud (under optimale forhold) med mulighed for at få 400 km’s kørsel på 20 minutter.

Usædvanligt er også, at bilen fås med lidar, en særlig avanceret form for radar. Lidaren kan bruges til at forbedre bilens automatiske kørefunktioner og kan på sigt gøre bilen selvkørende. 

Lotus Eletre er pænt over fem meter i længden. Akselafstanden er også betragtelig: 3,02 m.
Lotus Eletre er pænt over fem meter i længden. Akselafstanden er også betragtelig: 3,02 m.

Lotus Eletre

Længde: 510 cm
Bredde: 214 cm (med spejle)
Højde: 163 cm
Akselafstand: 302 cm

Bagage: 477+77 l
0-100 km/t.: 3 sek.
Rækkevidde: 600 km
Platform: Lotus EPA (Electric Premium Architecture)

En global bil

Lotus beskriver den nye SUV som ’Born British, Raised Globally’. Og det kan være ganske dækkende.

Bilen er grundlæggende udviklet i Tyskland i samarbejde med udviklingsteams i Storbritannien, Sverige og Kina. Lotus indgår i den store, kinesiske Geely-koncern, som blandt mange andre ejer Volvo Cars.

Styling-teamet holder til i Storbritannien og er under ledelse af en gammel kending i bilindustrien, Peter Horbury.

Han har været hos Volvo i længere perioder, både i Ford-tiden og under Geelys ejerskab. Hobury er nu øverste designchef for Geely Auto Group, som inkluderer Lotus.

Førerpladsen er helt moderne og domineret af den 15,1 tommer store skærm.
Førerpladsen er helt moderne og domineret af den 15,1 tommer store skærm. Sædestoffet er baseret på uld og skulle kun veje det halve af læderindtræk.

Bygges i Kina

Lotus Eletre skal fremstilles i Kina.

Eletre er ikke allerførste elektriske bil fra Lotus, da mærket i 2019 præsenterede den ekstreme supersportsvogn Evija, men den var kun tiltænkt en yderst begrænset produktion på 130 styks.

Men nu bliver det altså alvor og flere vil følge efter på ret kort tid. Lotus har tidligere bekræftet, at der kommer en elektrisk sportsvogn i 2026. Denne bil, der kun kendes med projektnavnet 135, skal bygges i Storbritannien.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2022 og 2023