Drømmebilerne er normalt forbeholdt – tja, netop drømme. Men når drømmebilerne bliver klassikere, kan dagdrømmene blive til virkelighed, for selvom prisen kan være høj på en klassisk bil, kan du også finde en smart model til 50.000 kr., og når først drømmebilen er købt, så er den billig at eje.
Det gælder især, hvis den er over 35 år gammel, hvor veteranbilforsikringen og ejerafgiften er nærmest ubegribelig billig. Mange veteranbiler kan ofte holdes for under 2.000 kr. om året i faste omkostninger. Værditabet, der ellers afgør, hvor dyrt ejerskabet af en ny bil ender med at blive, er heller ikke den store bekymring.
Passer du ordentligt på din klassiske bil, kan du ofte få lige så meget for den, som du selv betalte, og mange klassikere stiger faktisk i pris over tid. Men det er vigtigt at købe en nogenlunde historisk korrekt bil, for den vil altid være mere værd end en ombygget.
Vælg den rigtige veteran
I denne artikel har vi udvalgt nogle gode bud på din første klassiker. De mest populære modeller kan måske være lidt uopfindsomme valg, men typisk finder du her det største fællesskab omkring bilen. En populær bil er nemmere både at købe og sælge igen og at skaffe reservedele til.
– Det smukke ved klassikermarkedet er, at du nærmest har uanede muligheder. Du kan komme bag rattet af farfars familiebil fra 70’erne, udleve amerikanerdrømmen med otte cylindre eller finde en lille, væver sportsvogn, siger chefredaktør på MotorClassic Bo Christian Koch.
Han anbefaler, at du gør dig klart, hvad du vil bruge veteranbilen til. Vil du køre alene eller med hele familien? Vil du kun køre en lille tur i godt vejr, eller skal den med på ferie sydpå?
– Som ny på klassikermarkedet bør du vælge en robust bilmodel, som er ukompliceret at vedligeholde og nem at få reservedele til, siger Bo Christian Koch.
Når du har besluttet dig for, hvilken klassiker du vil køre søndagstur i, bør du gøre dig selv den tjeneste at sætte dig ind i bilens historik. Spørg i en klassikerklub, find et fællesskab på nettet, eller læs om bilen i MotorClassic, FDMs magasin om klassiske biler. Det vil klæde dig bedre på til at finde den helt rigtige drømmebil.
Den største ubekendte er ikke overraskende udgifter til service og reparation, så vær grundig, når du går på jagt efter drømmebilen – det er vigtigere, at den er i god stand, end at prisen er lav. Er du ikke selv mekaniker, bør du alliere dig med en med teknisk tæft og kendskab til den bil, du har udset dig. Det er også smart at have en makker med i forhandlingsprocessen, der ikke er lige så emotionelt involveret som dig.
Find et trygt vinterhi
Over 35 år gamle veteraner er billigst at holde kørende, for her er vægtafgiften kun en fjerdedel af normal takst, og ved import er registreringsafgiften ofte lav, men en bil kan veteranregistreres allerede, når den fylder 30 år, og så skal den først til syn igen, når den fylder 35 og derefter hvert 8. år.
Nogle forsikringsselskaber tilbyder klassikerforsikringer for blot 25 år gamle biler, og det kan gøre drømmen om en bil fra 1990’erne noget billigere. I denne aldersklasse er mange modeller fortsat meget billige i indkøb. Til gengæld er teknikken og især elektronikken mere kompliceret, end den var i 70’erne. De fleste veteranforsikringer kræver, at bilen står i garage, så inden købet bør du også tænke på, hvor du vil opbevare den – især om vinteren.
– Klassikeren skal holdes væk fra fugt og vejsalt, for der er ingen grund til, at drømmebilen ruster væk under dig, når I nu endelig har fundet hinanden, siger Bo Christian Koch.
Er du interesseret i klassiske biler?
Husk, FDM udgiver specialmagasinet MotorClassic, Danmarks eneste magasin om klassiske biler og veteranbiler. MotorClassic udkommer seks gange om året og forhandles i bladkiosker, på FDMshop.dk og kan fås på abonnement.